تاریخ انتشار: 27 شهریور 95 | بازدید: 1668 مرتبه | دیدگاه: 0
اشتراک گزاری چاپ

با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

بیماری سلیاک چیست



:round_pushpin:سلیاک یک نوع بیماری خود ایمنی است ، درافرادی که از نظر ژنتیکی مستعد به این بیماری می باشند در اثر مصرف گلوتن موجود در گندم ، چاودار و جو دوسر مبتلا به این بیماری می شوند .
:point_left: در واقع نوعی بیماری گوارشی است که آسیب به پرزهای روده کوچک ایجاد می شود. ظاهرا ورود گلوتن به سلولهای پرزهای روده موجب پاسخ سیستم ایمنی می شود . واکنش التهابی ایجاد شده موجب تحلیل پرزهای روده وکاهش فعالیت آنزیمهای روده می‌شود. چون بخش عمده‌ای از جذب مواد غذایی در روده در پرزهای روده انجام می‌گیرد تخریب پرزها موجب سوء جذب می‌شود .در واقع بیماری سلیاک یک بیماری ژنتیکی می باشد که دعوامل محیطی نیز در ایجاد آن نقش دارند ولی واگیر دار و سرطانی نمی باشد . این بیماری سیر بسیار مختلفی در افراد مختلف دارد در بعضی از افراد بعد از شروع غذای کمکی و تماس با گلوتن علائم بروز می کند و در بعضی دیگر در سنین بالا خودش را نشان می دهد .

:interrobang:علائم بیماری سلیاک چیست :

درد شکم ، اسهال ، دفع مدفوع چرب ، استفراغ، بی اشتهایی ، نفخ شکم ، یبوست ، اختلال وزن ، خستگی ، ضعف و بی حالی ، آتروفی و ضعف عضلانی ، کم خونی ناشی از سوء جذب آهن و ویتامین ب 12 ، استئوپنی و شکستگی استخوان ناشی از اختلا جذب کلسیم و ویتامین – د ، آمنوره ، ناباروری در خانم ها و درماتیت هرپتی فرم می باشد .

:white_check_mark:تشخیص بیماری سلیاک : بارای تشخیص از روش های زیر استفاده می شود

1 – علائم بالینی

2– تست های سرولوژیک شامل اندازه‌گیری آنتی‌بادیهایضد گلیادین و ضد اندومایزیال

3 – بررسی تست های ژنتیکی

4 – آندوسکوپی و نمونه گیری از روده باریک

برای تشخیص سلیاک از چهار معیار بالا حداقل سه معیلر باید وجود داشته باشد تا تشخیص سلیاک گذاشته شود

:white_check_mark:درمان سلیاک چیست : بهترین و تنها درمان رعایت مادام العمر رژیم فاقد گلوتن می باشد و استفاده از ترکیبات و مواد غذایی مخصوص بیماران سلیاکی می باشد.
بیماری سلیاک چیست
برچسب ها:

مطالب مرتبط