تاریخ انتشار: 3 آذر 95 | بازدید: 1875 مرتبه | دیدگاه: 0
اشتراک گزاری چاپ

با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

پاپ اسمیر چیست؟

پاپ اسمیر تست غربالگری سزطان دهنه رحم است که همه خانم ها باید به صورت منظم سالی یکبار انجام دهند. در صورتیکه سه سال متوالی نتیجه این تست نرمال باشد انجام تست بعدی به دو یا سه سال بعد موکول میگردد. در صورتی که خانمی تا 60 سالگی هر سال به طور منظم تست داده ونتیجه نرمال داشته باشد دیگر نیازی به انجام تست ندارد.

برای گرفتن تست نیاز به قرار دادن دستگاه اسپکولوم داخل واژن وجود دارد. این کار سبب آسیب به پرده بکارت میگردد و لذا امکان گرفتن تست در دوشیزگان وجود ندارد.

هدف از تست پاپ اسمیر تشخیص تغییرات سلولی در دهانه رحم (سرویکس) است که اگر به حال خود رها شوند در نهایت می توانند منجر به سرطان دهانه رحم گردند. با تشخیص به موقع این تغییرات پیش بد خیمی و درمان آن، میتوان به سادگی از ابتلا به سرطان سرویکس که یکی از بدخیم ترین و کشنده ترین سرطان های زنان است جلوگیری نمود. علاوه بر تشخیص این تغییرات، پاپ اسمیر میتواند وجود عفونت، تغییرات هورمونی و تورم و تحریک سلولهای دهانه رحم را هم نشان بدهد. بنا براین یک پاپ اسمیر غیر طبیعی نشانه ابتلا به سرطان نیست بلکه نشان میدهد شما نیازمند مراقبت بهداشتی و درمانی هستید.

پاپ اسمیر به دو روش انجام می شود. در روش قدیمی سلولهای برداشته شده بر روی یک لام شیشه ای قرار داده شده و بعد از فیکس کردن به آزمایشگاه ارسال میگردد. در این روش امکان بروز خطا در نمونه گیری بیشتر است. در روش دوم نمونه برداشته شده در داخل یک محلول خاص به آزمایشگاه فرستاده میشود و بسیار دقیقتر از روش اول است.

برای انجام تست شما باید خونریزی و عفونت نداشته باشید، طی 72 ساعت قبل از کرم واژینال استفاده نکرده باشید و طی 48 ساعت قبل نزدیکی نداشته باشید.

ایجاد لکه بینی مختصر بعد از انجام تست طبیعی است .

خانمهای مبتلا به زگیل تناسلی(hpv)، خانمهای با شرکای جنسی متعدد و خانمهای سیگاری جز گروه پر خطر قرار گرفته و باید انجام پاپ اسمیر سالیانه را جدی بگیرند.

این تست فقط مربوط به دهانه رحم بوده و اطلاعاتی در مورد جسم رحم به ما نمی دهد.

دکتر فریده مظفری کرمانی

پاپ اسمیر چیست؟
برچسب ها:

مطالب مرتبط