تاریخ انتشار: 29 آذر 95 | بازدید: 2018 مرتبه | دیدگاه: 0
اشتراک گزاری چاپ

با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

شوینده های واژینال


بهترین شوینده برای شستشوی ناحیه تناسلی بانوان آب ساده است. صابون‌ها و شامپوها با از بین بردن باکتری‌های مفید ناحیه باعث به هم خوردن اسیدیته واژن شده و زمینه را برای ابتلا به انواع عفونتها مساعد می‌کنند. حتی ملایم‌ترین صابونها و شامپوها هم اسیدیته مناسبی برای واژن ندارند و لذا هیچکدام شوینده مناسبی برای این منظور نیستند.
برای کاهش میزان عفونتهای تناسلی :  
الف)  از مواد خوشبو کننده واژن مثل اسپری‌های زنانه استفاده نکنید.
 ب)  از کرم‌ها و ژل‌های تنگ کننده واژن استفاده نکنید.
 ج)  از استفاده مکرر از بتادین به عنوان دوش واژینال خودداری کنید.
 د) دوش واژینال با سرکه و جوش شیرین فقط در مواقع وجود عفونت و با تجویز پزشک مجاز است. جوش شیرین در عفونتهای قارچی مفید است ولی سبب بد‌تر شدن عفونتهای میکروبی  می‌شود و سرکه عکس این اثر را دارد. لذا فقط در صورت خالص بودن عفونت و اطلاع از نوع آن می‌توان از این محلول‌ها استفاده نمود. با توجه به اینکه اغلب عفونتها میکس و مخلوط می‌باشد استفاده از این ترکیبات نه تنها مفید نیست بلکه سبب عدم پاسخ دهی به درمان دارویی نیز می‌گردد.
ه‍) ژل بهداشتی بانوان با اسیدیته کاملا مناسب مخصوص شستشوی ناحیه تناسلی طراحی شده است و تنها شوینده مناسب این ناحیه می‌باشد. حداکثر میزان مجاز مصرف آن یک بار در روز است و هرگز نباید داخل واژن برده شود. در ضمن مصرف بیش از حد آن نتیجه معکوس می‌دهد.
و)  رازیانه و سویا حاوی استروژن گیاهی هستند و مصرف آنها می‌تواند با برقراری تعادل هورمونی ناحیه تناسلی از بروز عفونت های مکرر بکاهد، ولی باید توجه داشت که استروژن حتی نوع گیاهی آن یکی از مهمترین عوامل ایجاد سرطان رحم و از فاکتورهای مستعد کننده سرطان پستان در بانوان است و لذا زیاده‌روی در مصرف این مواد اگر چه گیاهی هستند به هیچ وجه توصیه نشده و مصرف آنها در افراد دارای ضخامت آندومتر و سابقه خانوادگی سرطان پستان ممنوع است.  
ز)  دمنوش بابونه و چای سفید خواص التیام‌بخش و ضد حساسیت و ضد التهاب داشته و برای پیشگیری از عفونتهای مکرر مفیدند

.
برگرفته :دکتر فریده مظفری کرمانی
جراح و متخصص زنان و زایمان
شوینده های واژینال

مطالب مرتبط