تاریخ انتشار: 19 ارديبهشت 96 | بازدید: 1917 مرتبه | دیدگاه: 0
اشتراک گزاری چاپ

با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

ناراحتي هاي شايع در بارداري

تهوع همراه با استفراغ يا بدون استفراغ

اين حالت بخصوص به هنگام صبح، يكي از اولين نشانه هاي حاملگي و از عوارض شايع اين دوران است كه اغلب در اواخر ماه سوم خود به خود بهبود مي يابد. براي مقابله با اين ناراحتي خوردن يك تكه نان برشته يا بيسكويت قبل از برخساتن از رختخواب، مصرف غذا به مقدار كمتر ولي در دفعات بيشتر در طول روز، خودداري از مصرف غذاهاي نفاخ ، چرب و پرادويه توصيه مي شود. در صورت داشتن استفراغ هاي شديد، مكرر و به دفعات زياد به كاركنان بهداشتي مراجعه شود.

پدر عزيز: در اين مواقع اظهار همدردي شما و اطرافيان در كم كردن تاراحتي همسرتان موثر است.

تكرر ادرار



در ابتداي بارداري معمولاً به علت بزرگ شدن رحم و فشار آن بر روي مثانه دفعات ادرار كردن بيشتر ميشود. بعدها ممكن است به علت تغيير وضع رحم و خارج شدن آن از لگن ، فشار آن بر مثانه كمتر شده و اين حالت از بين برود. ولي در اواخر حاملگي با پائين آمدن سر جنين به داخل لگن و فشار ناشي از آن دوباره تكرر ادرار ديده ميشود.

توصيه ميشود خانم باردار از مصرف مايعات قبل از خواب خودداري كند. ضمناى هرگز ادرار خود را نگه ندارد زيرا اين كار باعث مشكلات ادراري ميشود. در صورتي كه تكرر ادرار همراه با سوزش و درد زير شكم باشد نشانه عفونت ادراري است و بايد با كاركنان بهداشتي درماني مشورت شود.

خستگي و خواب آلودگي



در اوائل حاملگي بيشتر زنان احساس خستگي و خواب آلودگي مي كنند. معمولاً اين حالت بعد از ماه چهارم بارداري برطرف مي شود. استراحت بيشتر و تغذيه صحيح در اين مواقع لازم است.

يبوست



بسياري از خانمها كه در حالت عادي اجابت مزاج طبيعي دارند ممكن است به علت تغييرات هورموني و كند شدن حركات روده و كاهش فعاليت جسماني در حاملگي دچار يبوست شوند.

مصرف زياد مايعات در طول روز ( حدود 6تا 8 ليوان در روز )، استفاده از ميوه و سبزيجات تازه ، مصرف غذاهاي حاوي فيبر زياد مثل نان سبوس دار و عادت به اجتبت مزاج در ساعات معيني از روز در جلوگيري از اين حالت موثر است. همچنين قدم زدن در طول روز در رفع اين حالت مفيد مي باشد.

مصرف ملين در حاملگي توصيه نميشود ،‌به جز مواردي كه پزشك يا ماما تجويز مي كند.

تنگي نفس



به علت بزرگ شدن رحم و افزايش فشار آن به قسمت پائين ريه ها و نيز اثرات هورمون هاي مربوط به بارداري، ممكن است محتصري احساس تنگي نفس و تند شدن تنفس ايجاد شود. گذاشتن چند بالش زير سر و شانه ها و قرار گرفتن به حالت نيمه نشسته و اجتناب از پرخور در كاهش تنگي نفس به هنگام خوابيدن كمك مي كند.

زياد شدن ترشحات مهبل ( واژن)



در طول حاملگي ترشحات واژن افزايش مي يابد كه اين ترشحات سفيد رنگ يا بي رنگ ، غليظ و بدون بو است. در اين موارد لازم است ناحيه تناسلي خشك نگه داشته شده و بهداشت رعايت شود.

در صورتي كه رنگ ترشحات زرد يا مايل به سز شده با خارش، سوزش و يا بوي بد همراه باشد بايد به پزشك يا ماما مراجعه شود.

گرفتگي عضلات پا



از نيمه دوم بارداري به علت بزرگي رحم و فشار روي اعصاب،‌گرفتگي عضلات پاها شايع است.

گرم نگه داشتن و ماساژ عضلات باعث كم شدن گرفتگي عضلات و كاهش درد مي شود. چنانچه با اين اقدامات گرفتگي عضلات رفع نشد ، ممكن است علت آن اختلال كلسيم باشد ، در اين صورت بهتر است با پزشك مشورت شود. .

كمر درد و پشت درد



در برخي خانم ها بزرگ شدن رحم باعث انحراف مهره هاي كمر، به سمت جلو شده و در د پشت و كمر ايجاد مي كند . استراحت و پوشيدن كفش پاشنه كوتاه ، استفاده از كمر بند مخصوص حاملگي، انجام حركات ورزشي مناسب و گرم نگه داشتن اين قسمت ها در كاهش درد موثر است.

توصيه مي شود اين مادران بر روي تشك هاي سفت بخوابند.

واريس



در حاملگي گاهي به علت افزايش وزن بدن، سنگيني رحم و فشار آن به رگهاي بزرگ در لگن و سياهرگهاي پشت ران و ساق پا، جريان خون مختل شده و واريس ايجاد مي شود.

در اين حالت عروق پا متورم و دردناك است. درد و ناراحتي ناشي از واريس را مي توان ن با استراحت و نگه داشتن پاها ( ساق و ران ) در سطحي بالاتر از سطح بدن ،كم كرد.

مادر بايد دراز كشيده و پاهاي خود را روي صندلي يا چند بالش قرار دهد و از ايستادن يا نشستن به مدت طولاني خودداري كند. پوشيدن جواب هاي مخصوص با مشورت پزشك يا ماما نيز در اين موارد توصيه ميشود.

درد كشاله ران



با بزرگ شدن رحم ممكن است خانم باردار دردهاي مبهمي در كشاله ران احساس كند. اغلب اين دردها با استراحت رفع ميشود.

اگر اين گونه دردها مداوم شد بايد به پزشك يا ساير كاركنان بهداشتي مراجعه شود.

بي خوابي



با افزايش ماههاي حاملگي به علت بزرگ شدن شكم ، حركات جنين ، درد پشت ، كمر درد و تنگي نفس به تدريج خوابيدن براي مادر مشكل مي شود. نوشيدن يك ليوان شير گرم قبل از رفتن به بستر، گذاشتن كيسه آبگرم بر روي پاها، چند دقيقه قرم زدن در هواي آزاد، حمام كردن با آب گرم و نخوردن غذاهاي سنگين در رفع بيخوابي موثر است.

از نيمه دوم بارداري بزرگي رحم و فشار آن به رگهاي خوني باعث اختلال در رسيدن خون به جفت، جنين و بعضي از اندام هاي زن باردار ميشود. براي خون سازي بهتر، زن باردار بايد از خوابيدنبه پشت خودداري كرده و به پهلو بخوابد.

سوزش سر دل



يكي از شايع ترين شكايات زنان حامله سوزش سر دل يا ترش كردن است كه معمولاً در اثر برگشت محتويات معده به مري به موجود مي آيد. در اكثر خانمهاي باردار اين حالت خفيف است و با مصرف غذا با حجم كمتر و در وعده هاي بيشتر، حذف غذاهاي دير هضم ، چرب ، سرخ كرده و پر ادويه از رژيم غذايي و خودداري از تند خوردن غذا بهبود مي يابد.

بهتر است مصرف شكلات ، قهوه ، چاي و ساير نوشيدني هاي حاوي كافئين محدود شود. در صورتي كه با رعايت اين موارد سوزش سر دل ادامه داشت به كاركنان بهداشتي مراجعه شود.

خارش



از نيمه دوم بارداري به بعد به علل مختلف از جمله بزرگ شدن رحم، به تدريج عضلات و پوست شكم كشيده مي شود. در اين حالت برخي از خانمها از خارش پوست شكم و گاهي ساير نواحي بدن شكايت دارند.

پوشيدن لباس هاي گشاد و آزاد، حمام كردم با آب ولرم و استفاده كمتر از صابون در محل خارش ، همچنين ماليدن محلو ل هاي نرم كننده براي كاهش خارش مفيد است.خاراندن پوست سبب خارش بيشتر مي شود بنابراين بنابراين بهتر است از اين كار خودداري و در صورت شديد بودن خارش و يا ايجاد ضايعات پوستي در ناحيه خارش به پزشك يا ماما مراجعه شود.

احساس ضعف و سستي



به علت تغييرات هورموني ناشي از حاملگي ممكن است مادر احساس ضعف و بي حالي كند.

در اين موارد استفاده از هواي تازه و محيط آرام و دور از ازدحام ،‌تنفس عميق، انجام حركات ورزشي سبك، خودداري از تغيير وضعيت ناگهاني مثلاً حالت نشسته به ايستاده يا حالت خواييده به نشسته توصيه مي شود.

ويار



بعضي از زنان در بارداري به مواد خاصي در اطرف خود حساس ميشوند. مثلاً از برخي غذاها يا بوها شديداً ناراحت ميشوند، يا برعكس به خوردن برخي مواد تمايل پيدا مي كنند.

ويار غذايي شديدترين نوع ويار در حاملگي است. گاهي تمايلات ناجوري در خانمهاي باردار ديده ميشود. مانند خاك خوري ، خوردن برفك يخچال و يا ساير مواد مضر. لازم است اين افراد ضمن خودداري از اين كار با پزشك يا ماما مشورت كنند. زيرا ممكن است اين حالت به علت كمبود ماده خاصي در بدن باشد.







برگرفته از :
من و كودك من ، دكتر جواد فيض، چاپ پانزدهم سال 1380 جزوات اداره سلامت كودكان
ناراحتي هاي شايع در بارداري
برچسب ها:

مطالب مرتبط