تاریخ انتشار: 10 آبان 94 | بازدید: 1639 مرتبه | دیدگاه: 0
اشتراک گزاری چاپ

با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

اطلاعات مفید درباره واكسن نوزادان

در صورتی كه شیرخوار مبتلا به اسهال شدید ، قطره فلج اطفال دریافت كند بایستی دوز اضافی واكسن با فاصله حداقل یك ماه تكرار شود .

1- اولین واكسن های نوزاد ، شامل واكسن هپاتیت ب و واكسن BCG (سل) بعد از تولد تزریق می شود ، قطره فلج اطفال هنگام ترخیص نوزاد بصورت خوراكی داده می شود .

2- واكسن های بدو تولد ، سبب تب ، بی حالی یا بیقراری نمی شود و ارتباط دادن علائم فوق به واكسیناسیون اشتباه است،و در این گونه موارد بایستی هرچه سریعتر به پزشك مراجعه شود .
3- بعدها ، در محل تلقیح واكسن BCG (قسمت خارجی بازو ) ، ممكن است ، ابتدا قرمزی ، برآمدگی و تاول ایجاد شود . و سپس این برجستگی كنده شود و زیر آن زخم حفره مانندی ایجاد شود . تمامی این مسائل طبیعی است .

4- ممكن است چندماه بعد از تولد، تورم غددلنفاوی زیر بغل یا بالای ترقوه و حتی گردن به علت تلقیح واكسن BCG ایجاد شود . بعضاً این تورم ، سبب ایجاد توده های كیست مانند حاوی مایع چركی می شود كه خودبخود یا با اقدامات پزشك تخلیه می شود . اغلب موارد توده های فوق بدون خطر بوده  ولی مراجعه به پزشك متخصص اطفال توصیه می شود .

5- به تمامی كودكان نارس زیر 2 كیلو گرم ، بایستی در یك ماهگی دوز اضافی واكسن هپاتیت ب تزریق نمود. سایر موارد واكسیناسیون مشابه نوزادان دیگر است .

6- محل تزریق واكسن هپاتیت ب ، در قسمت جلویی ران نوزاد می باشد كه بصورت عضلانی تزریق می شود .

7- نوزادان مادرانی كه از نظر آنتی ژن هپاتیت B ( HBSAg ) مثبت می باشند ، علاوه بر واكسن هپاتیت ب ، بایستی همزمان ایمونوگلوبولین مخصوص هپاتیت ب ( HBIg ) دریافت كنند .
8- واكسیناسیون در نوزادانی كه زرد هستند و یا تعویض خون شده اند و یا فرآورده های خونی دریافت كرده اند مشابه سایر نوزادان می باشد .

9- سرماخوردگی ها و تب مختصر و نیز شل بودن مدفوع منعی برای واكسیناسیون محسوب نمی شود .

10- واكسیناسیون كودكان HIV مثبت فاقد علامت مشابه سایر كودكان است ولی بهتر است بجای قطره فلج اطفال ، نوع تزریقی آن استفاده شود.

11- در صورتی كه شیرخوار مبتلا به اسهال شدید ، قطره فلج اطفال دریافت كند بایستی دوز اضافی واكسن با فاصله حداقل یك ماه تكرار شود .

12- تغذیه با شیر مادر قبل و یا بعد از دادن قطره فلج اطفال اشكالی ندارد . در صورت استفراغ با فاصله كمتر از 10 دقیقه پس از دریافت قطره فلج اطفال تجویز قطره تكرار شود .

13- واكسن های دو ماهگی شامل واكسن ثلاث ( سه گانه ) ، هپاتیت ب و قطره فلج اطفال می باشد . واكسن ثلاث (DDP) سبب افزایش ایمنی علیه كزاز ، سیاه سرفه و دیفتری می شود .
14- همزمان با تزریق واكسن ثلاث (سه گانه) یك دز قطره استامینوفن ( 2 قطره به ازاء هر كیلوگرم وزن ) توصیه می شود مثلاً در شیرخوار پنج كیلویی ، ده قطره استامینوفن داده می شود . تكرار دوز استامینوفن هر 4 ساعت تا 3-2 روز بخصوص در صورت تب و بیقراری پیشنهاد می شود .

15- اگر هر كدام از علائم ذیل بدنبال تزریق واكسن ثلاث ایجاد شد دز بعدی بجای واكسن سه گانه ، واكسن دوگانه تزریق گردد .
الف – درجه حرارت زیر بغل بالاتر از 40 درجه سانتی گراد
ب – گریه مداوم بیشتر از سه ساعت
ج – تشنج ظرف 72 ساعت بعد از تزریق

16- تزریق واكسن سه گانه بصورت عضلانی و عمیق می باشد ، تزریق زیر جلدی و یا داخل پوستی می تواند سبب تحریك موضعی ، نكروز بافتی ، تشكیل گرانولوم و حتی آبسه استریل (بدون میكروب ) شود .

17- استفاده معمول از كمپرس سرد و یا گرم مورد اختلاف است هر چند اكثر متخصصین استفاده از كمپرس سرد ( با تكه ای یخ داخل نایلون و حوله ) در روز اول و استفاده از حوله گرم را برای روزهای بعد توصیه می كنند * ماساژ عمقی بعد از تزریق ، احتمال سفت شدن محل تزریق را كم می كند .

18- واكسن های چهارماهگی شامل واكسن های ثلاث و قطره فلج اطفال می باشد . واكسن شش ماهگی شامل واكسن های ثلاث و قطره فلج اطفال و نیز دز سوم واكسن هپاتیت ب می باشد .

19- در افراد مبتلا به هموفیلی ، واكسن هپاتیت ب بایستی زیر جلدی تزریق شود .

20- واكسن یك سالگی ، MMR می باشد كه سبب ایمنی در برابر اوریون ، سرخك و سرخجه می شود این واكسن بصورت زیر جلدی در قسمت خارجی بازو تزریق می شود .

21- قبل و بعد از تزریق MMR، نیاز به تجویز استامینوفن نمی باشد .

22- گاهی اوقات علائمی مشابه سرماخوردگی چند روز بعد از تزریق MMR مشاهده می شود با شیوع كمتر ، علائم سرخجه ، سرخك و یا حتی اوریون تا 4-3 هفته بعد از تزریق MMR گزارش شده است .

23- در هجده ماهگی ، دز دوم واكسن MMR و نیز دز یادآور اول واكسن ثلاث و قطره فلج اطفال تجویز می شود .

24- یادآور دوم واكسن ثلاث و قطره فلج اطفال 6-4 سالگی می باشد .

25- در كودكان بالای دو سال ، واكسن ثلاث در قسمت عضلانی بازو ( عضله دلتوئید ) تزریق می شود.


برگرفته از : سلامت نیوز
اطلاعات مفید درباره واكسن نوزادان
برچسب ها:

مطالب مرتبط