تاریخ انتشار: 16 آبان 94 | بازدید: 1557 مرتبه | دیدگاه: 0
اشتراک گزاری چاپ

با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

شایع‌ترین بیماری مزمن کودکان

شایع‌ترین بیماری ‌مزمن کودکان زیر پنج سال پوسیدگی دندان است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، ناصر کلانتری در همایش کشوری مدیران توسعه شبکه و مسوولان بهداشت دهان و دندان کشور که در مشهد برگزار شد، با اشاره به اینکه سلامت حق تمام مردم است، درباره کلیات طرح تحول سلامت، عنوان کرد: همه حکومت‌ها در سه موضوع امنیت مردم، آموزش و حداقل‌های آموزشی و سلامت، وحدت دارند که ما نیز امروزه به سمت آن حرکت می‌کنیم.


کلانتری اضافه کرد: تعهد سیاسی دولت،‌ عدالت اجتماعی، مشارکت مردم، همکاری بین بخشی و ‌تکنولوژی مناسب از اصل‌های این طرح است.
وی با اشاره به اینکه مهم است برای هدف چه ابزاری را انتخاب کنیم، افزود: دولت باید قبول کند که برخورداری مردم از سلامت حق طبیعی آنان است و باید به آنان ارائه شود. آنچه دولت یازدهم را از بیشتر دولت‌های گذشته متمایز کرده، این است که اگر موظف به تامین سلامت هستیم پس باید آن را به شکل متعهدانه در منابع نیز نشان ‌دهیم.


قائم‌مقام معاون بهداشت وزیر بهداشت در خصوص بحث عدالت اجتماعی نیز گفت: این بحث ما را به سمت این می‌کشاند که نیاز مردم را پاسخ دهیم و به گروه محروم بیش از گروه برخوردار توجه داشته باشیم.


وی با اشاره به اینکه برنامه تحول سلامت چند سال پیش از روستا ‌آغاز شد، تصریح کرد: این بار نیز این طرح را از روستا و حاشیه شهر شروع کردیم. همچنین باید مردم توانمند شوند تا در سلامت خود تصمیم‌گیری و مشارکت داشته باشند.
قائم‌مقام معاون بهداشتی افزود: اصول ارائه خدمت در سطوح مختلف این طرح شامل سه سطح است که سطح اول آن توانمندسازی و برقراری مشارکت در امر سلامت، سطح دو و سه آن پیشگیری از بیماری‌ها، تشخیص زودهنگام اختلالات بیماری‌ها و درمان اولیه بیماری‌ است که شبکه بهداشت و درمان کشور هر سه سطح را به خود اختصاص داده است.


وی ادامه داد: از 30 سال خدمات مختلف به خصوص در زمینه بیماری‌های واگیردار و سلامت عمومی،‌ آنچه در سلامت به عنوان شاخص مطرح می‌شود شاخص جمعیتی، واحدهای بهداشتی، نیروی انسانی و شاخص‌ عمومی سلامت است؛ ایران بالاترین سرعت پیشرفت در بهبود شاخص‌های سلامت و بهداشت را داشته است.


کلانتری با اشاره به اینکه نیازهای مردم تغییر کرده است، گفت: گرفتاری‌های مردم در جامعه مانند دیابت، سرطان‌ها، کم‌‎تحرکی، رژیم غذایی ناسالم، مصرف سیگار، فشارخون بالا و ... است. موضوعاتی مانند مصرف موادمخدر، افزایش طلاق و سایر جرائم جزو آسیب‌های اجتماعی محسوب می‌شوند.
رییس مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت با توجه به مشاهده تصاویری از واحدهای بهداشتی، گفت: تقریبا بعد از 30 سال احداث این واحدها، مخروبه‌هایی تحت عنوان خانه بهداشت مشاهده کردیم که خود فاقد بهداشت بود. یکی از پنج اولویت اول دولت یازدهم، سلامت مردم بوده که اخیرا نیز جزو یکی از سه اولویت اول دولت شده است.


حمیدرضا بهرامی، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز در این مراسم، در خصوص بحث طرح تحول در بخش بهداشت دهان و دندان، خاطرنشان کرد: پوسیدگی دندان شایع‌ترین مشکل بعد از سرماخوردگی است، اما گاهی به سرماخوردگی بیشتر از پوسیدگی دندان اهمیت می‌دهیم.
وی ادامه داد: این قطعا به نهاد گروهی و فرهنگ‌سازی که در طول زندگی رخ داده است، بازمی‌گردد. همچنین باید به گزاره‌های اجتماعی فرهنگ‌سازی توجه ویژه‌ای شود.


برگرفته از: سلامت نیوز
شایع‌ترین بیماری مزمن کودکان
برچسب ها:

مطالب مرتبط