تاریخ انتشار: 24 آذر 95 | بازدید: 1470 مرتبه | دیدگاه: 0
اشتراک گزاری چاپ

با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

اتوبوس های اطلاع رسانی ایدز

اتوبوس های اطلاع رسانی ایدز؛ آگاهی بخشی و انگ زدایی از بیماران مبتلا

  اتوبوس های اطلاع رسانی ایدز با همکاری اداره کل سلامت شهرداری تهران، دانشگاه های علوم پزشکی شهید بهشتی ،تهران و ایران با هدف آگاهی بخشی شهروندان از بیماری ایدز و انگ زدایی از مبتلایان به این بیماری در نقاط پرتردد پایتخت مستقر شدند.



  به گزارش ایرنا، بیماری ایدز(AIDS) نوعی بیماری است که در دستگاه ایمنی و توسط ویروس، نقص ایمنی ایجاد می‌شود؛ روابط جنسی محافظت نشده، انتقال خون آلوده و سرنگ های آلوده و انتقال از مادر به فرزند در طول بارداری، زایمان یا شیردهی راه های اصلی انتقال این بیماری هستند.
از سال 1988میلادی(1368شمسی) به منظور افزایش بودجه‌ها و افزایش آگاهی، آموزش و مبارزه با تبعیض‌ها، اول دسامبر(11آذرماه) هر سال روز جهانی ایدز نامیده شد و همه ساله از سوی سازمان بهداشت جهانی(who) شعاری برای حمایت از بیماران ایدزی در سراسر جهان طراحی می شود که شعار سال 2016سازمان بهداشت جهانی با عنوان «مهار همه گیری بیماری ایدز با اطلاع رسانی، پیشگیری، تشخیص زود هنگام، درمان و حمایت از مبتلایان» است.
درهمین ارتباط، برنامه های بزرگداشت روز جهانی ایدز چهاردهم آذرماه و برنامه های هفته ملی اطلاع رسانی ایدز نیز از 13 تا 19 آذرماه سال جاری در سطح کشور برگزار شد.
با این وجود شاید بسیاری از افراد به دلیل شرایط جامعه، آگاهی از شرایط بیماری ایدز و راهکارهای پیشگیری از آن را ندانسته و افراد مبتلا نیز به دلیل ترس از قضاوت افراد، موضوع ابتلا به بیماری ایدز را با مراکز درمانی و درمانگران مطرح نمی کنند.
به مناسبت روز جهانی ایدز، سه دستگاه اتوبوس اطلاع رسانی ایدز از 13 آذرماه جاری به همت اداره کل سلامت شهرداری تهران، دانشگاه های علوم پزشکی تهران، ایران و شهید بهشتی در نقاط پرتردد پایتخت مستقر و تا30 آذرماه روزانه از ساعت 10 تا 18 آماده خدمت رسانی به شهروندان هستند.
اتوبوس اطلاع رسانی ایدز به همت دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی تاکنون در میدان هفت حوض، میدان پروین، فلکه سوم تهرانپارس، میدان تجریش، تله کابین توچال، چهارراه پارک وی، میدان شهید شهریاری، شهرک محلاتی، میدان کتابی، میدان دربند مستقر شدند و اتوبوس این دانشگاه 23آذر در ترمینال شرق، 24آذر در هرندی، 25 آذر در میدان خراسان، 26آذر در قیام، 27آذر در پارک شهر، 28آذر در شوش،29آذر در 15خرداد و 30 آذر در شاپور مستقر می شود.
اتوبوس اطلاع رسانی ایدز وابسته به دانشگاه علوم پزشکی ایران نیز تاکنون در منطقه صادقیه، شهرک غرب(میلاد نور و میدان کاج)، خیابان فلسطین، میدان ولیعصر(عج)، میدان پونک، شهرک گلستان حضور یافته و قرار است در روزهای 23 و 24 آذر در میدان انقلاب، 25آذر در مجتمع تجاری کوروش(اتوبان شهید ستاری) - میدان نور، 26 و 27آذر در میدان آزادی(پایانه اتوبوسرانی)، 28آذر در میدان صادقیه، 29آذر در شهرک اکباتان و 30آذر در اتوبان شهید ستاری مستقر شود.
همچنین اتوبوس اطلاع رسانی ایدز دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز تاکنون در مناطقی از جمله تقاطع ولیعصر - انقلاب(پارک دانشجو)، میدان حسن آباد، میدان راه آهن، یافت آباد (بوستان 15 خرداد)، ترمینال جنوب(پارک بابایی)، باغ آذری - پارک میثاق، میدان بهمنی بهمن، قلعه مرغی، زیرپل پاسگاه نعمت آباد مستقر شده و قرار است 23آذر در عبدل آباد(بازار احسانی)، 24آذر در صالح آباد، 25آذر در شهرک احمدیه (نعمت آباد)، 26آذر در محله اسماعیل آباد، 27آذر در خیابان بوعلی، 28، 29 و 30 آذر نیز در شهرری مستقر شود.
درهمین ارتباط سمانه زمانی مدیرکل سلامت شهرداری تهران درباره فعالیت اتوبوس های اطلاع رسانی ایدز به خبرنگار ایرنا گفت: این اتوبوس ها برای دومین سال پیاپی با هدف آموزش، اطلاع رسانی، کاهش انگ، معرفی ویروس اچ آی وی به افراد جامعه در شهر تهران مستقر شده اند.
وی، آموزش، اطلاع رسانی و مشاوره در خصوص پیشگیری از ابتلا به بیماری ایدز و انجام تست رایگان و ارجاع به مراکز مربوطه را از جمله خدمات اتوبوس های اطلاع رسانی ایدز در تهران عنوان کرد.
زمانی با اشاره به اقدامات اداره کل سلامت شهرداری تهران برای آگاهی شهروندان از بیماری ایدز، کاهش ابتلا به این بیماری و فرهنگسازی در این خصوص اظهار کرد: این نهاد با هدف آگاه سازی و ارتقای حس مسئولیت پذیری اجتماعی شهروندان نسبت بیماری ایدز به دنبال رفع تبعیض ها و برچسب های موجود از مبتلایان به آن و بسترسازی و جلب مشارکت سازمان های مردم نهاد فعال در این حوزه است.
وی افزود: شهرداری تهران در تلاش است تا با تمام ظرفیت های شهری، مردمی، دولتی و غیردولتی و به خصوص نخبگان، مراکز علمی و دانشگاهی گامی موثر در راستای مهار همه گیری ویروس اچ آی وی با اطلاع رسانی، پیشگیری، تشخیص زودهنگام، درمان و حمایت از مبتلایان به بیماران ایدز بردارد.
مدیرکل سلامت شهرداری تهران اظهار کرد: درهمین ارتباط این اداره کل قصد دارد با مشارکت نهادهایی از جمله وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دانشگاه های علوم پزشکی و آموزش و پرورش برای اطلاع رسانی و ارتقای سطح آگاهی شهروندان آموزش های متنوعی را بصورت کارگاهی با عنوان پیشگیری از رفتارهای پرخطر با تأکید بر اطلاع رسانی و آموزش در خصوص بیماری ایدز در سطح خانه های سلامت مناطق 22گانه شهر تهران برگزار کند.

*استقرار اتوبوس های اطلاع رسانی ایدز با هدف انگ زدایی از بیماران مبتلا
زهرا غلامی پور کارشناس برنامه کنترل ایدز معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایران نیز در رابطه با فعالیت اتوبوس های ایدز به خبرنگار ایرنا گفت: این اتوبوس ها براساس میزان تردد و تعدد مراجعان در خیابان های پایتخت مستقر می شوند و انتخاب این مکان ها به معنای وجود و یا تعداد بیشتر مبتلایان به بیماری ایدز در این نقاط نیست.
وی با بیان اینکه مبنای استقرار و فعالیت اتوبوس های اطلاع رسانی ایدز یافتن بیماران مبتلا به ایدز در سطح شهر تهران نیست افزود: هدف اصلی از استقرار این اتوبوس ها، انگ زدایی از بیماران مبتلا به ایدز است.
کارشناس برنامه کنترل ایدز معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایران معتقد است که بیماری ایدز مختص افراد و گروه های خاص نیست بلکه هر فردی می تواند در معرض این بیماری قرار گیرد.
غلامی پور حساس شدن جامعه به موضوع بیماری ایدز و آگاهی بخشی افراد جامعه نسبت به این بیماری را از دیگر اهداف استقرار اتوبوس های ایدز عنوان کرد و گفت: در بسیاری موارد فرد احساس می کند که در معرض ابتلا به بیماری است اما نمی داند باید به کجا مراجعه کرده و این موضوع را با چه کسی مطرح کند و می ترسد اگر به مرکز درمانی مراجعه کند، ممکن است در مورد او قضاوت شود.
کارشناس برنامه کنترل ایدز معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایران افزود: پرسنل اتوبوس های اطلاع رسانی ایدز همگی کارشناس و دارای تجربه و سابقه کافی در خصوص این بیماری هستند و دوره های آموزشی بیماری ایدز و برخورد با این بیماران را گذرانده و مهارت های لازم در این حوزه را کسب کرده اند.
وی ارائه آموزش، مشاوره و تست رایگان را از خدمات اتوبوس های اطلاع رسانی ایدزدر سطح شهر تهران عنوان کرد و گفت: در این اتوبوس ها برای تمامی افراد مراجعه کننده تست بیماری انجام نمی شود بلکه پس از مشاوره برای افرادی که احتمال داده می شود در معرض ویروس ایدز قرار گرفته اند، انجام شده و نتیجه آن ظرف 10 تا 15 دقیقه اعلام و سپس آموزش های لازم براساس شرایط افراد به طور خاص ارائه می شود.
غلامی پور اظهار کرد: در هیچ یک از کشورهای دنیا با انجام اولین تست و نتیجه مثبت آن اعلام نمی کنند که فرد مبتلا به بیماری است، این فرد باید آزمایش های تکمیلی را انجام دهد که در اتوبوس های اطلاع رسانی ایدز سهل الوصول ترین آزمایش؛ تست های سریع را همچون سایر کشورهای دیگر برای تشخیص بیماری درنظر گرفته ایم که این ابزارهای آزمایشی مورد تایید آزمایشگاه مرجع سلامت کشور و اداره ایدز مرکز مدیریت بیماری ها است.
کارشناس برنامه کنترل ایدز معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایران با بیان اینکه نتیجه مثبت تست های انجام شده در اتوبوس های اطلاع رسانی ایدز به معنای ابتلای قطعی فرد به بیماری ایدز نیست، افزود: این تست های اولیه از لحاظ حساسیت و ویژگی بیش از 99درصد اعتبار دارد، اگر نتیجه تست اولیه فرد منفی باشد، این نتیجه حداقل برای سه ماه قبل را کامل نشان می دهد و چنانچه این تست ها واکنش (مثبت) نشان دهد، این افراد به مراکز مشاوره بیماری رفتاری؛ مراکز مشاوره ایدز برای انجام آزمایش های تکمیلی ارجاع داده می شوند.
وی گفت: در مراکز مشاوره بیماری های رفتاری، آزمایش ها به دو روش دیگر که بسیار حساس و اختصاصی هستند، انجام می شود و زمانی که نتایج این آزمایش ها مثبت باشد، در آن صورت به طور قطع اعلام می کنیم که فرد مبتلا به بیماری ایدز است.
غلامی پور با تاکید بر اینکه اطلاعات افراد کاملا به صورت محرمانه تنها در صورت مثبت بودن در اختیار درمانگر قرار می گیرد، اظهار کرد: گزارش عملکرد اتوبوس های ایدز چند روز یکبار جمع بندی و در پایان هفته به مرکز مدیریت واگیر ارسال می شود.
وی گفت: با پیشرفت علم و در دنیای امروز، در صورت تشخیص زودهنگام ابتلای فرد به بیماری ایدز، فرد بلافاصله تحت مراقبت و درمان قرار گرفته و این افراد عمر و زندگی نسبتا طبیعی خواهند داشت که امیدواریم در سالهای آینده درمان قطعی بیماری شناخته شود.
کارشناس برنامه کنترل ایدز معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایران افزود:اگر فردی به هر دلیلی در معرض بیماری ایدز قرار بگیرد، چنانچه ظرف هشت و حداکثر 72ساعت به یکی از مراکز مشاوره بیماری های رفتاری مراجعه کند، می تواند پس از ارزیابی توسط پزشکان درمانگر و در صورت نیاز داروهای پیشگیرانه دریافت کند که احتمال انتقال بیماری ایدز به وی به صفر نزدیک خواهد شد.
غلامی پور گفت: نباید بیماری ایدز را «بیماری کشنده» بنامیم بلکه ایدز یک بیماری مزمن است که فرد نیاز به مراقبت های خاص خود را دارد و کسی که وارد روند درمان می شود، همیشه باید درمانش را ادامه دهد.
وی مبتلایان به بیماری ایدز را افرادی عادی در جامعه دانست و تاکید کرد: ما اجازه قضاوت در مورد افراد و دلیل ابتلای آنان به این بیماری را نداریم و در جایگاه قضاوت نیستیم و چه بسا بسیاری افراد به دلیل قضاوت های دیگران و ترس ابتلا به بیماری ایدز به خودشان اجازه انجام تست های اولیه و آگاهی از ابتلای به بیماری و شرایط آن را نمی دهند.
کارشناس برنامه کنترل ایدز معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: افراد درمانگر در مواجهه با بیمار، به جز بار اول و برای آگاهی از اپیدمی و الگوی انتقال بیماری ایدز در کشور از بیمار سئوالی نمی پرسند و تلاش می کنند خدمات درمانی را بر اساس آخرین دستورالعمل کشوری برای او فراهم کنند.
غلامی پور افزود: استقرار اتوبوس های اطلاع رسانی ایدز هزینه ای است که دولت برای اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به شهروندان به خصوص جوانان و نوجوانان نسبت به این بیماری صرف می کند و ما از مردم می خواهیم که به این اتوبوس ها مراجعه کرده و از خدمات آنها بهره مند شوند.
وی استقبال شهروندان تهرانی از اتوبوس های اطلاع رسانی ایدز را بسیار خوب توصیف کرد و گفت: باتوجه به نوع خدمات ارائه شده در این اتوبوس ها و استقبال شهروندان، شاید مسئولان تصمیم بگیرند که اتوبوس های اطلاع رسانی ایدز مدت زمان بیشتری را در سطح شهر مستقر شوند و چنین طرح هایی سالانه دوبار برگزار شود.
*برای اطلاع از اخبار متنوع انتشار یافته در شبانه روز با کانال ایرنا استان تهران در تلگرام به نشانی IRNATEHRAN@ همراه شوید.

برگرفته از : ایرنا
اتوبوس های اطلاع رسانی ایدز
برچسب ها:

مطالب مرتبط