تاریخ انتشار: 13 دی 95 | بازدید: 1613 مرتبه | دیدگاه: 0
اشتراک گزاری چاپ

با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

علائم بالینی و راههای انتقال آنفلوآنزای مرغی

ویروس آنفلوآنزای مرغی از تیپ A ویروس آنفلوآنزای پرندگان است و سویه های متعددی دارد.

سویۀ آنفلوآنزای پرندگان در ایران H9N2 نامیده می شود که دارای اثرات بیماری زایی کمی در انسان است اما در پرندگان مولد تلفات زیادی است.

در روسیه و قزاقستان و برخی کشورهای دیگر سویۀ H5N1 شایع است که دارای اثرات بیماری زایی بالایی است و از زمان بروز آنفلوآنزای مرغی در سال 1997 میلادی در هنگ کنگ تا سال 2006 میلادی در حدود 200 میلیون قطعه پرنده را مبتلا کرده و موجب مرگ آنها شده و همچنین چند صد نفر از انسانها را نیز به کام مرگ کشانیده است که بیشتر از کشورهای آسیای جنوب شرقی، از جمله ویتنام ، تایلند ، کامبوج ، اندونزی، کره جنوبی، چین و کشورهای هم جوارشان هستند. در هلند این عفونت از سویه H7N7 به کارگران مجتمع پرندگان اهلی منتقل شد.

راههای انتقال بیماری

بیماری از طریق تماس با مدفوع ، خون ، ترشحات تازه مجاری تنفسی پرندگان بیمار و محیط زیست آلوده ، انتقال می یابد.

علایم بالینی

الف) علایم در پرندگان شامل :

بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان ، یک بیماری کشنده با انتشار سریع در پرندگان است که تحت شرایطی مناسب به انسان نیز منتقل می شود.

بی اشتهایی ، اشکال در تنفس با یک صدای خاص تنفسی ، اسهال سفید و سبز، افت شدید تولید تخم، تیرگی تاج به همراه خونریزی در ریش و ساق پا، پژمردگی شدید پرندگان ، آبریزش از چشم و بینی و افزایش شدید مرگ و میر پرندگان.

ب) علایم در انسان شامل :

تب ، سرفه ، گلودرد، درد عضلات ، احساس کسالت، عفونت چشم و ریه ها ، تنگی نفس، خلط خونی و اسهال.

مخازن بیماری

پرندگان مهاجر به ویژه اردک و غاز، جوجه ها ، بوقلمون ، قو ، چنگر، خوتکا و سایر پرندگان وحشی که می توانند این ویروس را به پرندگان خانگی منتقل کرده و سپس به انسان نیز انتقال دهند. این ویروس می تواند اسب ، فک و نهنگ را نیز آلوده سازد.

به محض مشاهدۀ موارد مشکوک باید سریعاً آن را به مراکز بهداشتی و دامپزشکی گزارش کرد.

درمان

تامی فلو (Oseltamivir) تنها داروی آنفلوآنزای مرغی برای انسان است. کپسول آمانتادین به مقدار 100 میلی گرم دوبار در روز در افراد بالغ و به ویژه کسانی که در تماس با مرغداری های آلوده هستند نیز ضرورت دارد.

واکسنهای متعددی در سراسر جهان توسط دانشمندان در حال تولید و توزیع است. رعایت اصول بهداشتی و توصیه های پیشگیرانه بسیار ضرورت دارد.

پیشگیری و توصیه های بهداشتی

از شکار و صید پرندگان وحشی مهاجر نظیر اردک و غاز، چنگر ، خودکا، قو و... تماس نزدیک با آنها به دلیل احتمال ناقل بودن شان جداً خودداری کنید.

از عرضه ، خرید و نگهداری پرندگان وحشی مهاجر زنده و ذبح و آماده سازی آنها برای مصرف غذایی و نیز از مصرف فرآورده های پرندگان مهاجر جداً خودداری کنید.

از پراکندن پر، روده و ضایعات پرندگان کشتاری در محیط جداً خودداری کنید.

از رها سازی پرندگان اهلی در اطراف برکه ها و آب بندانها و کشتزارهای برنج آب تخت شده که می تواند محل تجمع پرندگان وحشی مهاجر باشد خودداری کنید.

گوشت مرغ مصرفی خود را از مراکز مجاز که به صورت بهداشتی آن را عرضه می کنند تهیه کنید.

از عرضه و خرید پرندگان زندۀ اهلی و وحشی در بازارهای روز خودداری کنید.

برگرفته از : سلامت نیوز
علائم بالینی و راههای انتقال آنفلوآنزای مرغی

مطالب مرتبط