تاریخ انتشار: 4 آبان 94 | بازدید: 1972 مرتبه | دیدگاه: 0
اشتراک گزاری چاپ

با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

توصیه های تغذیه ای سندرم نفروتیک



1-محدودیت متوسط مصرف پروتئین (مصرف روزانه 1-8 گرم پروتئین به ازای هر کیلو گرم وزن بدن ) در سندرم نفروتیک توصیه می شود مگر اینکه بیمار ضعف عضلانی شدید ˛ سوء تغذیه شدید˛ عدم پاسخ دهی به محدودیت مصرف پروتئین و بدتر شدن مقادیر آلبومین خون را نشان می دهد. و در سندرم نفروتیک با تغییرات جزیی این میزان به 1 الی 1/1 گرم پروتئین به ازای هر کیلو گرم وزن بدن می رسد.

2- برای حفظ وزن و یا وزن گیری مناسب باید کالری لازم از منابع غیر پروتئینی تامین شود مقدار کالری لازم برای حفظ وزن 35 کیلو کالری به ازای هر کیلو گرم وزن بدن می باشد. در بیماران آسیتی ˛ بهتر است از دفعات مکرر و با حجم کم غذا استفاده شود.

3-با توجه به افزایش چربی خون در سندرم نفروتیک ˛ مصرف چربی ها باید محدود شود به گونه ای که تنها 30کالری لازم بدن از طریق چربیها تامین شود و روزانه حداکثر 300 میلی گرم کلسترول مصرف شود.

4-با توجه به وجود ادم˛ مصرف سدیم باید تا حدود 2 گرم در 24 ساعت محدود شود.

در بیماران ˛ مصرف مکمل اینها توصیه می شود.D5- با توجه به کمبود کلسیم خون و نیز ویتامین

میوه های حاوی پتاسیم فراوان شامل زرد آلو ˛ آووکادو˛موز˛خرما˛طالبی˛انجیر˛گرمک˛انبه˛مرکبات˛ آب مرکبات ˛آلو خشکه˛ کشمش و ریواس می باشند.

6- در نارسایی مزمن کلیوی ˛ دفع فسفات کاهش یافته ˛ لذا رژیم غذایی با محدودیت فسفر و مصرف مکمل های کلسیم توصیه می شود.

لبنیات منبع اصلی کلسیم هستند اما فسفات نیز دارند لذا توصیه می شود در کنار لبنیات ˛ کلسیم کربنات یا کلسیم استات نیز مصرف شود تا با فسفات متصل شده به دفع فسفات کمک کنند و در نتیجه علاوه بر حفظ کلسیم˛ فسفات هم احتباس نیابد. مواد غذایی دارای فسفات فراوان عبارتند از : پنیر ˛ماست˛بستنی ˛شیر ˛ پودینگ˛ تخم مرغ ˛ جگر ˛ کره گیاهی ˛ ماهی خاویار و ساردین و تن ˛ لوبیا˛ نخود ˛ عدسی˛ سویا˛ سبزیجات مخلوط˛ جو ˛ جو دو سر ˛ نان ˛ گندمکامل ˛ شکلات ˛ مغز گردو و بادام و...نوشابه ها.

7- میزان مایعات مصرفی برحسب و دفع ادرار فرق می کند. و در مجموع شامل حجم ادرار 24 ساعته بعلاوه 500 سی سی در بالغین می باشد.

(نارسا ئی مزمن کلیه ) CRF فعال و نیز آهن در D ویتامین˛C ˛ب- کمپلکس˛ویتامین B₆8- مکمل های ویتامینی اسید فولیک ˛

توصیه می شود.

برگرفته از : کتاب تغذیه و رژیم درمانی در بیماریها - دکتر غلامحسین فلاحی (فوق تخصص بیماریهای گوارش و کبد )

توصیه های تغذیه ای سندرم نفروتیک