تاریخ انتشار: 4 آبان 94 | بازدید: 1175 مرتبه | دیدگاه: 0
اشتراک گزاری چاپ

با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

توصیه غذایی در نارسایی حاد کلیه

آنها 10سی سی در دقیقه کاهش یافته و دیالیز نمی شوند پروتئین مصرفی باید تا 6 گرم به ازای هر GFR1-در بیمارانی که

کیلو گرم وزن بدن در روز محدود شود.

پروتئین مصرفی در بیماران همودیالیزی باد 4/1 -1/1 گرم به ازای هر کیلو گرم وزن بدن و در بیماران دیالیز صفاقی˛ 5/1- 2/1 گرم به ازای هر کیلو گرم وزن بدن در 24 ساعت باشد.

2- میزان کالری مصرفی باید 35 کیلو کالری به ازای هر کیلو گرم وزن بدن در 24 ساعت باشد که به صورت محلولهای چربی و کربوهیدرات تجویز میشود و دریافت 5/1 تا 7/1 گرم آمینواسید به ازای هر کیلو گرم وزن بدن کافی است حتما باید اسید های آمینه ضروری تجویز شوند. بیمارانی که دستگاه گوارش سالمی دارند اما قادر به مصرف خوراکی مواد غذایی نیستند استفاده از تغذیه با لوله روده ای و در بیمارانی که مشکل گوارشی نیز دارند تغذیه کامل وریدی توصیه می شود.

با توجه به احتمال ایجاد مقاومت محیطی به انسولین در این بیماران کنترل مرتب قند خون توصیه می شود.

3-احتمال افزایش پتاسیم و مشتقات سرم در نارسایی حاد کلیه وجود دارد لذا باید مصرف مواد غذایی حاوی پتاسیم و فسفات زیاد محدود شود میزان سدیم سرم بسته به نوع و مرحله بیماری متغییر است . در بیمارانی که حجم ادرارشان کم شده است و دیالیز نمی شوند. سدیم مصرفی روزانه باید به 3-2 گرم و پتاسیم مصرفی روزانه به 3-5/1 گرم محدود شود. در بیماران دیالیزی یا پیوند شده این محدودیت کمتر است . مایعات مصرفی روزانه توصیه شده در بیمارانی که حجم ادرارشان کم شده است شامل حجم ادرار 24 ساعته بعلاوه 500 سی سی (در بالغین) و در بیماران بدون ادرار که دیالیز می شوند حدود 100 سی سی می باشد.



برگرفته از : کتاب تغذیه و رژیم درمانی در بیماریها - دکتر غلامحسین فلاحی (فوق تخصص بیماریهای گوارش و کبد )

توصیه غذایی در نارسایی حاد کلیه

مطالب مرتبط