تاریخ انتشار: 17 آبان 94 | بازدید: 1500 مرتبه | دیدگاه: 0
اشتراک گزاری چاپ

با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

رژیم پوره

هدف از این رژیم ، تامین غذاهای است که با تلاش اندک یا بدون تلاش جویده و به راحتی بلعیده می شوند. این رژیم در بیماران دارای مشکلات جویدن یا بلع به دلیل التهاب، آسیب عصبی ، اختلالات عصبی حرکتی ، عقب ماندگی ذهنی شدید ، تاخیر شدید در کسب مهارتهای غذا خوردن در بیماری های اولیه عضله مری و جابجایی های آناتومیک دهان یا مری استفاده می شود.

در مطالعه ای که در یکی از مراکز پرستاری آمریکا برای مقایسه رژیم پوره و معمولی انجام شد مشخص شد که قوام غذا تاثیری بر افزوده شود.Dمیزان دریافت مواد مغذی ندارد فقط باید به رژیم ابن افراد آهن روی کلسیم و ویتامین

در تحقیقی دیگر که بر روی افراد تحت مرافبت های طولانی مدت انجام شد حدود 26 رژیم پوره دریافت می کردند . این افراد نسبت به بقیه سن بالاتری داشته و بیشتر شامل افراد مونث بودند. و درصد بالایی از آنها دارای زوال عقلی بودند. دو دلیل عمده استفاده از این رژیم در این افراد مشکلات فیزیولوژیکی / مکانیکی و مشکلات شناختی بود.

امروزه می توان با استفاده از امکانات فرآوری غذا طعم ، قوام و ظاهر این رژیم را بهبود بخشید تا برای بیماران سالمند دلپذیر تر باشد.

رژیم پوره را می توان با پوره کردن یا از صافی رد کردن غذاها تهیه کرد مگر در صورتی که غذاها از اول نرم باشند . غلظت غذا را می توان با افزودن مایع در حین پوره کردن تنظیم کرد.

بای دستیابی به غلظت دلخواه می توان مقادیر اندک مایع (آب گوشت ، شیر ، سس و ...) را در طی مراحل تهیه پوره به آن افزوده و مایعات اضافه شده نباید طعم غذا را از بین ببرند . برای افزایش کالری می توان شیر ، عصاره گوشت ، کره ، مارگارین عسل یا شکر افزود.

پوره کردن هر جزء به طور جداگانه و مخلوط کردن آن با سس یا عصاره گوشت ممکن است بهتر از مخلوط کردن همه اجزا باشد.

اضافه نمودن ترکیبات کمکی تجاری نیز می تواند تاثیر مثبتی بر اجابت مزاج بیماران ، افزایش هما توکریت و آلبومین داشته است.

استفاده از مخلوط کن به شرط شستشوی آن با آب داغ و صابون و یا در دستگاه ظرفشوئی مفید است. حبوبات ، آجیل ، سبوس ، بعضی کلوچه ها ، برنج و میوه های تفاله دار به سختی پوره می شوند.


برگرفته از : کتاب تغذیه و رژیم درمانی در بیماریها - دکتر غلامحسین فلاحی (فوق تخصص بیماریهای گوارش و کبد )

رژیم پوره
برچسب ها:

مطالب مرتبط