تاریخ انتشار: 18 آبان 94 | بازدید: 1700 مرتبه | دیدگاه: 0
اشتراک گزاری چاپ

با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

رژیم گیاهخواری

امروزه استفاده ار رژیم گیاهخواری در میان مردم افزایش یافته است . علاقه به سبک زندگی ساده تر ، انگیزه های مذهبی ، اکولوژیکی نیز باعث انتخاب روش گیاهخواری شده است.

اطلاعات اپیدمیو لوژیکی دلالت می کند که با این رژیم میزان کمتری از دیابت نوع دوم ، سرطان کولون و سینه و بیماریهای قلبی – عروقی و بیماریهای کیسه صفرا دیده می شود. با این وجود اطلاعات علمی کافی وجود ندارد تا ثابت کنند که فواید یک رژیم همه چیز خوار که بر اساس راهنماییهای رژیمی بنا شده و با یک سبک زندگی سالم ترکیب شده به اندازه رژیم گیاهخواری نیست.

از 8 تا 10 میلیون جمعیتی که رژیم گیاهخواری را پیشه خود کرده اند . اکثرا گوشت قرمز را از رژیم خود حذف کرده اند اما ماهی .مرغ و محصولات لبني مي خورند. يك lactovegetarian گوشت قرمز . مرغ. ماهي. تخم مرغ. نمي خورد اما شير . پنير و ساير محصولات لبني را مي خورد.


هیچ غذایی با منشاء حیوانی را نمی خورد. Vegan ، تخم مرغ نیز می خورند. یک گیاهخوار واقعی یا Lacto ovo vegetarin

رژیم گیاهخواری مطلق فقط شامل گیاهان است که می تواند با خطر واقعی ناشی از تغذیه ناکافی همراه باشد . اما می توان با طراحی دقیق رژیم غذایی از این خطر اجتناب کرد. رژیم گیاهخواری از رژیم های همه چیز خوار ، آهن کمتری دارد.

، داشته باشند . در بسیاری از Dگیاهخوارانی که محصولات لبنی مصرف نمی کنند ممکن است دریافت پایین کلسیم و ویتامین

گیاهخواران کلسیم به وسیله اگزالات غیر فعال می شود . فیتات در غلات تصفیه نشده کلسیم را غیر فعال می کند و البته این مسئله برای گیاهخواران غربی مشکلی نیست. زیرا رژیم مردم این مناطق بر اساس میوه و سبزی است تا غلات تصفیه نشده ، اما در عادات غذایی کشورهای خاوریانه بیشتر غلات تصفیه نشده وجود دارد.

ویتامینی که در غذاهای با منابع حیوانی یافت می شود B₁₂در گیاهخواری طولانی مدت ، کم خونی مگالوبلاست ناشی از کمبود

در مناطق با بهداشت ضعیف مشکل چندانی ایجاد نمی کند زیرا در این مناطق ، باکتریها به عنوان B₁₂ایجاد می شود کمبود

محسوب می شوند . اگرچه بیشتر گیاهخواران ، پروتئین بیش از توصیه B₁₂منابع تولید کننده

يا به اندازه توصيه RDA دریافت می کنند اما رژیمهای همه چیز خواران حاوی پروتئین کمتری می باشد . دریافت پروتئین کمتر در رژیم های  RDA

گیاهخواری می تواند به نگهداری کلسیم بیشتر در بدن کمک کند . همچنین دریافت پروتئین کمتر چربی رژیمی کمتری را شامل می شود. به دلیل اینکه بسیاری از محصولات غنی از پروتئین حاوی مقدار بالایی چربی هم هستند.

رژیمهای گیاهخواری که به خوبی طراحی شده اند برای نوزادان ، کودکان و بالغین ایمن هستند و می توانند همه نیازهای تغذیه ای برای رشد را تامین کنند. کلید اصلی همه اینها این است که رژیم بخوبی طراحی شود.

توجه خااصی داشته باشند. به نظر نمی رسد منابع تکمیلی پروتئینDوB₁₂گیاهخواران باید به دریافت کلسیم ، روی ، آهن ، ویتامین

، ضرورتی داشته باشد (1997، انجمن رژیم شناسان امریکا) اگرچه گیاهخواران تمایل دارند که پروتئین کمتری نسبت به غیر است.RDAگیاهخواران بخورند ، دریافت کلی در امریکا همچنان بالاتر از






برگرفته از : کتاب تغذیه و رژیم درمانی در بیماریها - دکتر غلامحسین فلاحی (فوق تخصص بیماریهای گوارش و کبد )

رژیم گیاهخواری

مطالب مرتبط