تاریخ انتشار: 4 دی 95 | بازدید: 1391 مرتبه | دیدگاه: 0
اشتراک گزاری چاپ

با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

حضور الگوی صحیح خوردن


پدرها و مادرها، مربیان و سایر بزرگ ترها می توانند الگوی مناسب برای غذا خوردن باشند، وقتی كودكان می ببینند بزرگ ترها به عشق و علاقه غذا می خورند، با آرامش و تأنی می جوند، از غذا تعریف می كنند، همه چیز می خورند و از هر نوع غذا و گوناگونی و فرهنگ جدید غذایی استقبال می كنند، آن ها نیز می آموزند كه با میل و لذت بخورند. هم چنین داشتن عادت های خوب مثلبا آرامش خوردن، نداشتن حرص و ولع موقع خوردن، اهمیت دادن به غذا در حد تعادل ، به اندازه كافی خود خوردن و چشم نداشتن به سهم دیگری از الگوهای صحیح در غذا خوردن اند كه می تواند از طریق بزرگ تر ها در یك جمع غذا خوردن به كودكان منتقل شود.

1- توجه به سلامت روحی و جسمی كودكان در هنگام خوردن
با صبوری در جست و جوی دلیل امتناع كودك از خوردن باشید. بسیاری از كودكان به این دلیل نمی خورند كه بیمارند از چیزی رنج می برند. دردی دارند، خسته و بی حوصله اند یا خوابشان می آید. به وجود هر نشانه ای از این گونه توجه كنید بزرگ تر ها باید از سلامت جسم و روح كودكك در هنگام خوردن اطمینان داشته باشند. در مواردی كه كودك فقط به دلیل دوست نداشتن غذایی از خوردن امتناع می كند به زور او را وادار به خوردن نكنید. به كودك اجازه دهید تا به آرامی و به تدریج عادت به خوردن آن نوع غذا را كسب كند.

2- تنقلات قبل از غذا
خوردن تنقلات غیر لازم از قبیل مقدار زیادی شكلات یا شیرینی یا ; قبل از وعده های اصلی غذایی اشتهای كودك را از بین می برد. باید زمان خوردن تنقلات را به درستی انتخاب كنید تا با بی میلی كودكان در هنگام وعده های اصلی غذا روبه رو نشوید.

3- نظم و انضباط هنگام خوردن
كودكان را در هنگام غذا با تكرار جملاتی از قبیل : مواظب باش روی لباست نریزی، سوپ را نریزی، درست غذا بخور، حرف نزن، مواظب باش و ; خسته نكنید. دادن اختیار عمل و آزادی لازم به كودك در هنگام غذا خوردن میل به خوردن را در او تقویت می كند. كودكان میل دارند در موقع خوردن غذا با هم گفت و گو كنند. این مسئله ارتباط آن ها را با هم بهتر و لذت خوردن را نیز بیش تر می كند. توجه داشته باشید واژگون كردن كاسه سوپ یا ریختن غذا روی لباس و ; به خصوص در میان كودكان كوچك تر به دلیل عدم رشد كافی عضلات كوچك و عدم هماهنگی تعادل میان حركات دست ها و دهان در هنگام استفاده از قاشق كاملاً طبیعی است. آن ها را با نكوهش و برقراری مقررات خشك نگران و دست پاچه نكنیم. این نكوهش ها می تواند بی اشتهایی و بی میلی كودك را نسبت به غذا ایجاد كند.


برگرفته از :



رفرنس :https://goo.gl/3EJvwU
حضور الگوی صحیح خوردن
برچسب ها:

مطالب مرتبط