تاریخ انتشار: 14 ارديبهشت 95 | بازدید: 1496 مرتبه | دیدگاه: 0
اشتراک گزاری چاپ

با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

پستانک ها

کودک به دو دلیل بدون کمک والدین نمی تواند آن را کنار بگذارد:
1- کودک یکساله هنوز میل به مکیدن دارد و از این عمل لذت می برد. اگر پستانک در اختیارش نباشد برای ارضای این میل به شیشه، مکیدن انگشتش یا تغذیه مکرر از سینه مادر روی می آورد.
2- کودک مکیدن پستانک را تنها راه کسب لذت و آرامش می داند. البته والدین از پستانک برای آرام کردن کودک عصبانی و ناآرام هم استفاده می کنند.
در مورد استفاده کودک از پستانک چند اشکال بالقوه وجود دارد:
1- هنگامی که پستانک در دهان کودک است، درک حرف های او برای دیگران مشکل است و ممکن است در برقراری ارتباط دچار تاخیر شود.
2- وابستگی کودک به پستانک برای آرامش یافتن است چرا که دلتنگی و عصبانیت از احساسات کلی کودکان است و ممکن است به جای آموختن راه های دیگر غلبه بر ناراحتی، بیش از پیش به پستانک متکی شود.
- پستانک به هیچ عنوان به دندان های کودک یک ساله صدمه ای وارد نمی کند (در سه یا چهار سالگی این امکان وجود دارد ).
- نیاز والدین به پستانک برای آرام کردن کودک بیش از نیاز کودک به آن است. کودک نیاز دارد که مطمئن شود¬، والدینش به اندازه کافی قوی هستند تا در زمان عصبانیت او، آرام بمانند.

- اگر میل دارید، کودک یک ساله تان را در استفاده از پستانک محدود یا متوقف کنید بایستی:
1- محدود کردن زمان هایی که کودک مجاز به استفاده از پستانک است محدود کنید. ابتدا پستانک در خانه می ماند و بعد در رختخواب می ماند و فقط موقع خواب روز وشب استفاده می شود و بعد از چند روز کاملا از دسترس او دور می ماند.
2- این اقدامات را در زمانی که زندگی کودک و خانواده با آرامش در جریان است انجام دهید.
3- کودک که برای ارضای احساس نیاز به مکیدن از پستانک استفاده می کند در صورتی که پستانک را از او بگیرید، ممکن است به مکیدن انگشتان یا شست خود بپردازد. بنابراین شاید فکر کنید که بهتر است تا مدتی او را در استفاده از پستانک آزاد بگذارید !

منبع:منابع روانشناسی کودک
پستانک ها