تاریخ انتشار: 24 خرداد 95 | بازدید: 1475 مرتبه | دیدگاه: 0
اشتراک گزاری چاپ

با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

فواید چرت زدن برای نوزادان و کودکان

همه ما دوست داریم در طول روز چرت بزنیم، اما به ندرت وقتی برای آن پیدا می کنیم.

همه ما دوست داریم در طول روز چرت بزنیم، اما به ندرت وقتی برای آن پیدا می کنیم. با این حال، در دنیای کوچک یک کودک نوپا، چرت زدن از اهمیت بیشتری برخوردار است. در واقع، آنها تقریبا باید در طول روز خواب کوتاهی داشته باشند. چرت زدن نه تنها برای کودک شما مفید است، بلکه باعث میشود شما نیز به عنوان پدر و مادر یا پرستار استراحت کوتاهی بکنید.

دوران کودکی، دوران بسیار مهمی برای رشد کودک شماست، و چرت زدن زمان مورد نیاز برای رشد و جوان سازی را فراهم می آورد. در واقع، به یاد داشته باشید که نوزادان تا ۶ ماه تا ۲۰ ساعت خواب در روز را نیاز دارند، پس چرت زدن از عوامل مهم در رسیدن به این زمان زیاد است. در اینجا ۵ فایده برای چرت زدن برای کودکان را به شما خواهیم گفت !

۱-  چرت زدن به رشد عاطفی کودک کمک میکند
مقاله ای در نشریه parenting اشاره می کند که کودکان نو پا که در طول روز استراحت نمیکنند، ممکن است نشانه های بیشتری از اضطراب و کاهش توانایی های شناختی (مانند حل مسئله) را نشان دهند. مطالعه ای که این یافته ها را کشف کرد گفت: خواب ناکافی در صورت نداشتن خواب کوتاه در طول روز باعث میشود کودکان نوپا احساسات مختلفی را از خود نشان دهند، و میتواند اختلالات خلقی مادام العمری ایجاد کند.

این مطالعه کودکان نو پا محروم از خواب را مورد بررسی قرار داد، و و همان کودکان را پس از چرت زدن مورد آزمایش قرار داد. کاهش ۳۴ درصدی در "واکنش های مثبت عاطفی” در میان کودکان نو پا خسته نسبت به بعد از اندکی خوابیدن، دیده شد.

۲- خواب به یادگیری در دوران پیش دبستانی کمک میکند
به گفته موسسه ملی پژوهش سلامت، تشویق کودکان پیش دبستانی به استراحت در کلاس درس می تواند به یادگیری و بالا بردن حافظه آنها کمک کند.

این یافته ها با آموزش یک بازی حافظه به ۴۰ کودک پیش دبستانی مشخص شد. به طور خلاصه، کودکانی پیش دبستانی که کمی بیشتر از یک ساعت چرت زده بودند به طور متوسط ۱۰ درصد بیشتر از کسانی که بیدار نگه داشته شدند، عملکرد خوبی داشتند. این مطالعه افزود: این اثر مثبت چرت زدن حتی در آزمون صبح روز بعد نیز وجود داشت.

۳- استراحت در طول روز به معنی استراحت بهتر در شب است
چرت زدن در طول روز برای بزرگسالان می تواند الگوهای خواب را بر هم زند و در برخی موارد باعث بی خوابی شود. با این حال، عدم چرت زدن برای کودکان نو پا در واقع می تواند کیفیت خواب شب را بدتر کند.

عدم خوابیدن در طول روز می تواند کودک را خسته و تحریک پذیر کند، و علاوه براین خواب طولانی شب را سختر کند. کودکان خسته می توانند پدر و مادر را نیز خسته کنند.

۴- استراحت به کودک فرصتی به او میدهد
همه ما زمانی را برای خودمان احتیاج داریم. زمانی که بدون حواس پرتی در یک وان بنشینیم و یا کتاب مورد علاقه خود را بخوانیم و یا فقط جرعه ای قهوه بنوشیم. همین قضیه برای کودکان نیز صدق میکند، ما گاهی اوقات به عنوان پدر و مادر روز خود را برنامه ریزی میکنیم، و از بقیه فاصله میگیریم و وقت خود را به لذت بردن از کارهای مورد علاقه خود میگذرانیم.

مقاله نشریه parenting توضیح می دهد که استراحت بعد از آمدن از پیش دبستانی برای کودکان ممکن است به همان اندازه که شما بعد از کار تمایل دارید استراحت کنید، اهمیت داشته باشد. این استراحت به کودک زمانی میدهد تا تخیلاتش را بسط دهد و استرس را از خود دور کنند. با این حال، کمک به فعال ماندن کودک به روشی هوشمند در عین حال که فرصتی نیز برای چرت زدن به آنها بدهیم، به کنترل چاق شدن کودک کمک میکند.

۵- خستگی می تواند باعث کج خلقی شود
هیچ چیز بدتر از این نیست که کودک شما در کف فروشگاه شروع به گریه کردن کند چون اسباب بازی که می خواهد را برای او نمیخرید. خب، این نوع رفتار می تواند با کمبود خواب مرتبط باشد.
تا حدی توانایی کودک شما را برای تعامل با دیگر کودکان می تواند به مقدار خواب آنها بستگی باشد. کودکان نو پا که به چرت زدن منظم عادت کرده اند در صورتی که چرت زدن را در طول روز از دست دهند، می توانند بیشتر تحریک پذیر شوند و بیشتر مستعد ابتلا به کج خلقی شوند.

برگرفته از : سایت پزشکی نی نی بان
فواید چرت زدن برای نوزادان و کودکان
برچسب ها:

مطالب مرتبط