تاریخ انتشار: 23 تیر 95 | بازدید: 1358 مرتبه | دیدگاه: 0
اشتراک گزاری چاپ

با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

روند طبیعی رشد در کودک چهار ساله

در چهار سالگی کودک برای نخستین بار چشمهایش را کاملاً رو به زندگی می گشاید، به همین دلیل دچار سردرگمی و هیجان می شود. تواناییهای او در همه ابعاد زندگی شکوفا شده است. برای انجام هر کاری نیرویی غیر قابل کنترل و سرشار از حیات را از خود بروز می¬دهد. نسبت به یک سال گذشته زمان بیشتری را صرف نشستن و تماشای کتاب می نماید، گویی درست شبیه یک بزرگسال کوچک شده است.
کنجکاوی او درباره مسائلی مانند تولد، مرگ و دیگر مفاهیم پیچیده شما را شگفت زده می کند. با وجود این که می¬توانید او را به راحتی قانع کرده و درباره مشکلات با او صحبت کنید، اما در همین حال غیر قابل کنترل شده وجنجال برانگیز، ریاست طلب و نافرمان رفتار می کند، چرا که می خواهد استقلال خود را نشان دهد. او حتی بسیار پرتوقع است و از پوشیدن هر چیزی که برایش انتخاب کرده¬اید خودداری می کند و حتی سلیقه خود را در نوع آرایش مو، نوع غذا و یا این که کجا غذا بخورد به اجرا می آورد.
تغییرات خلقی او در این سن زیاد است، لحظه ای به برادرش علاقه زیاد نشان می دهد و لحظه بعد اگر با او مشکلی پیدا کند بلند می گوید ”از تو بدم می آید“ و ممکن است حتی او را کتک بزند. از مهمترین توانایی های رو به رشد کودک چهار ساله این است که مستقل تر می شود و یاد می گیرد احساسات خود را به روشهای مناسب تری مهار نماید، مثلاً به جای کتک زدن می گوید ”من خیلی عصبانی هستم“. به یاد داشته باشید که شما به عنوان پدر و مادر

باید صبورانه مهارت های کنار آمدن با شرایط را به او آموزش داده و سعی کنید احساس مثبتی نسبت به خود در او ایجاد کنید. برای این کار لازم است احساسات و رفتارهای کودکتان را بهتر بشناسید و واکنش های مؤثری در برابر رفتارهای وی از خود بروز دهید.
بدانید که هر کودکی از الگوی رشد منحصر به فرد خود پیروی می¬
کند، با این همه اگر متوجه نوعی عقب ماندگی در رشد کودک خود شدید به حس عزیزی خود اعتماد کرده و با متخصص اطفال و یا روانشناس مشورت کنید.

برگرفته از : کتب روانشناسی کودک
روند طبیعی رشد در کودک چهار ساله
برچسب ها:

مطالب مرتبط