تاریخ انتشار: 24 تیر 95 | بازدید: 1438 مرتبه | دیدگاه: 0
اشتراک گزاری چاپ

با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

رشد شناختی در کودک چهارساله

کنجکاوی کودکتان باعث می شود هر روز با ”چراهای“ بی وقفه از شما سؤال کند.
- وقتی در نحوه پاسخ دادن مردد هستید در گفتن این جمله تردید نکنید ”باید در این باره فکر کنم“.
- نحوه درک کودک شما از دنیا با شما فرق می کند، به همین دلیل باید گفته های خود را مطابق با قدرت درک او ارائه کنید.
- کودک شما در 4 سالگی آنچه را که به صورت عینی می¬بیند و تجربه می¬کند درک می¬نماید. هر زمان که مجبورید مفهوم پیچیده¬ای را برایش شرح دهید، باید با مفاهیم ساده تر جزئیات آن را بازگو کنید و آن را به تجربیاتی که داشته مربوط کنید. مثلاً برای توضیح مفهوم آزادی به او بگویید ”ببین چقدر در خانه¬مان می¬توانیم راحت حرف هایمان را با هم بزنیم و هر طور که می خواهیم لباس بپوشیم. این یعنی آزادی در خانه“.
جالب است بدانید که:
- کودک چهار ساله متفکری جادویی است. مثلاً یک کودک عصبانی تهدید می کند ”تو را غیب خواهم کرد“.
- متفکری خود محور است و از این سن به بعد کم کم او به احساسات دیگران نیز پی می¬برد.
- متفکری دقیق است. اگر شما بگویید ”چقدر زمان سریع می گذرد“ می پرسد ”مگر زمان راه می رود؟“
- در این سن کودک از لحاظ عقلانی تا حدود زیادی واقعیت و خیال را از هم تشخیص می¬دهد، اما در موقع دیدن آدم¬های بد تلویزیون هنوز به حمایت بزرگ¬ترها احتیاج دارد.
- در این سن کودک درمی یابد یک کلمه یا تصویر نمادی از اجسام واقعی هستند، مثلاً خورشید نمادی از همان توپ گرد زرد رنگی است که مامان در آسمان نشان داده است.
- کودک در این سن اغلب شکل های متداول مثل دایره، بیضی، مربع، مربع مستطیل، ستاره و یا شکل قلب را تشخیص دهد، بنابراین می تواند در قرار دادن شکل های یک صفحه ده حفره ای در جای خودش موفق شود.
- کودک چهار ساله می¬تواند اندازه اشیای مختلف را با یکدیگر مقایسه کند ولی با این که می¬بیند مقدار معین آب را در یک ظرف کم عمق و پهن و یک ظرف باریک و بلند می¬ریزیم می گوید ظرف بلندتر آب بیشتری دارد، از نظر او کسی که جسم بزرگتری دارد، سن بیشتری هم دارد!
- کودک چهار ساله می تواند رنگهای قرمز، زرد، سبز، آبی، سیاه، سفید، قهوه ای، نارنجی، صورتی و بنفش را از یکدیگر تشخیص دهد.


- در این سن کودک می¬تواند از 1 تا 10و بعضی هم می¬توانند تا 20 یا بیشتر هم بشمارند. ممکن است بارها ترتیب اعداد را اشتباه کند، دچار نگرانی نشوید زیرا او به کمک شما احتیاج دارد.
- اگر کودکان چهار ساله انطباق یک به یک اعداد و اشیاء را درک می کنند می توانید سه شی ء را روی میز بگذارید و شی ء دیگری را به آن ها اضافه کنید و بپرسید این چندمی است؟ او توانایی پاسخ¬گویی را دارد.
- حافظه کودک در این سن بسیار قوی است، نام کوچک، نام خانوادگی، نام خیابان، محل سکونت، شهری که در آن زندگی می کند و روز تولد خود را می تواند به یاد بسپارد.
- کودک چهار ساله مفهوم زمان گذشته، حال و آینده را درک می¬کند مثلاً می گوید ”هفته بعد“ اما نمی¬تواند بطور دقیق طول مدت زمان را درک کند. مثلاً اگر هفته قبل به پارک رفته باشید می گوید ”دیروز ما رفتیم پارک“.
- در این سن کودکان حدأقل حرف اول اسمشان و یا بعضی حروف را تشخیص می-دهند و برخی از آن¬ها می¬توانند اسمشان را بنویسند و حروف را تشخیص دهند و تابلوهای عمومی را می¬شناسند.

توجه:
اگر کارهایش را تحسین کنید، عقاید او را مورد تأیید قرار دهید و به روشی غیر انتقادی و دور از فشار به او کمک کنید:
آنگاه:
لذت یادگیری را در او پرورش می دهید.


برگرفته از: کتب روانشناسی کودک
رشد شناختی در کودک چهارساله
برچسب ها:

مطالب مرتبط