تاریخ انتشار: 10 مرداد 95 | بازدید: 1799 مرتبه | دیدگاه: 0
اشتراک گزاری چاپ

با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

رشد جنسی :کودک 4 تا 5 سال


- کودک چهار ساله اغلب درباره تفاوت های جسمی بین پسرها و دخترها بسیار کنجکاو است. او حتی ممکن است به اندام تناسلی خواهر کوچکترش نگاه کرده و حتی لمس کند. در چنین مواقعی وحشت زده نشوید و به او بگویید ”می دانم در مورد خواهرت کنجکاو هستی، اگر سؤالی داری از من بپرس ولی نباید به بدن خواهر کوچک ترت دست بزنی“.
- کتاب مناسبی در این زمینه برای او بخوانید و سعی کنید اسامی صحیح اندام ها را بکار ببرید مثلاً بگویید ”آلت تناسلی مردانه“، گاهی به کار بردن واژه ”اندام های خصوصی“ بهتر است.
- تعجب نکنید که در حین دکتر بازی وارد اتاق کودک شوید و ببینید کودک و دوستش هر دو برهنه شده¬اند و به بدن یکدیگر نگاه می¬کنند. از بروز هر نوع واکنشی که نشان دهد آنها کار نادرستی انجام داده اند، بپرهیزید. در عوض خیلی عادی بگویید ”بهتر است لباس هایتان را بپوشید و در مورد بدنتان فقط با یکدیگر صحبت کنید، شما اجازه ندارید به اندام های خصوصی یکدیگر دست بزنید“.
- کودکانی که مدت¬ها در اتاق تنها می¬مانند و از این طریق اندام¬های یکدیگر را می شناسند ممکن است دچار اضطراب شوند.
- دختر بچه ها ممکن است تعجب کنند چرا آلت تناسلی مردانه ندارند و یا پسر بچه ها تعجب کنند که چرا خواهرشان آلت تناسلی مردانه ندارد و ممکن است بپرسند ”آیا آلت تناسلی خواهرم کنده شده؟ آیا کسی می خواهد مال مرا هم بکند؟“ به هیچ وجه به این حرف ها نخندید و حرف هایش را بی اهمیت جلوه ندهید.


- چهار ساله ها ممکن است از دست زدن به اندام تناسلی خود لذت ببرند (خود ارضایی)، بدیهی است که تمام والدین احساس ناخوشایندی به خود ارضایی دارند. در این گونه موارد آن چه بسیار اهمیت دارد این است که سعی کنید کاملاً بی توجه از کنار این قضیه رد شده و بلافاصله فرزندتان را به انجام فعالیت و یا یک بازی دعوت کنید.
- خود ارضایی ممکن است برای تسکین بخشیدن به خود، کمک کردن به خوابیدن یا علیه احساسات اضطراب آور انجام شود. اگر فکر می کنید این کار با بعضی ناراحتی های او ارتباط دارد، از مشاور کمک بخواهید.

برگرفته از : کتب روانشناسی کودک
رشد جنسی :کودک 4 تا 5 سال
برچسب ها:

مطالب مرتبط