تاریخ انتشار: 10 مرداد 95 | بازدید: 1643 مرتبه | دیدگاه: 0
اشتراک گزاری چاپ

با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

رشد اخلاقی : کودک 4 تا 5 سال

- کودک در این سن تمایل دارد بچه خوبی باشد تا شما به او عشق بورزید و محبت کنید، این بنیاد اصلی رشد اخلاقی در کودک چهار ساله است.
- گاهی ممکن است مفاهیم دنیای بزرگسالان را به رفتار کودکتان تعمیم دهید، مثلاً وقتی شکلات را بی اجازه برمی دارد می گویید ”خدای بزرگ او دارد دزدی می کند“، در حالی که به هیچ وجه چنین مسئله ای در علت رفتار کودک 4 ساله صدق نمی¬کند. در چنین مواقعی آرامش خود را حفظ کنید، زیرا کودک هنوز از لحاظ عاطفی به بلوغ نرسیده است. او در این سن کم کم تلاش می کند تا فرق بین خوب و بد را تشخیص دهد.


- در پنج یا شش سالگی که نوعی آگاهی نسبت به مسائل مختلف در او رشد می کند، بهتر می تواند رفتارها و خواسته های خود را کنترل کند و رفتارهای عاقلانه تری از خود بروز می دهد.
- در آغاز او از قوانینی که شما برایش وضع می کردید، پیروی می¬کرد تا شما را خشنود سازد اما به تدریج پیروی از این قوانین جزئی از وجود او می شود و به علت پیش بینی عواقب کار خطا نمی¬کند. او می تواند در بسیاری از موارد رفتار خود را کنترل کند و حس همدلی بیشتری از خود نشان دهد.
- اگر می خواهید فرزندتان به همه احترام بگذارد با او، خانواده خود و همسایه تان با احترام رفتار کنید.
- اگر می خواهید راستگو باشد، هرگز به او دروغ نگویید.
- اگر می خواهید مسئولیت پذیر باشد و برای کارهای بد خود عذرخواهی کند، شما هم در صورت اشتباه کردن عذرخواهی کنید، فراموش نکنید کودکتان عاشق شما است، خود را با شما یکی می¬داند و مثل شما رفتار می کند.
- هدف نهایی صرفاً خوب بودن آنها نیست، بلکه هدف آن است که کودک در زندگی برای خودش ارزش قائل شود و خوشحال باشد (این مهم را هرگز فراموش نکنید)
- کودک شما در این سن قوانین را به دیگران گوشزد می کند و گاه حتی خطای بچه های دیگر را به بزرگترها منتقل می کند، اگر چه این کار نادرستی است اما نشان دهنده آن است که قوانین را درک می¬کند و آگاهی در او در حال شکل گیری است.


برگرفته از : کتب روانشناسی کودک
رشد اخلاقی : کودک 4 تا 5 سال
برچسب ها:

مطالب مرتبط