تاریخ انتشار: 19 فروردين 97 | بازدید: 2445 مرتبه | دیدگاه: 0
اشتراک گزاری چاپ

با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

بیماری‌هایی که بین مادر و جنین منتقل می‌شود

بارداری پرخطر به بارداری گفته می‌شود که سلامت جنین یا مادر در خطر باشد و در واقع عاملی وجود دارد که برای بارداری تهدیدکننده به شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه مشکلات جنین می‌تواند بر مادر و از مادر بر جنین تأثیرگذار باشد، گفت: این مشکلات به سه دسته قبل، حین و بعد از تولد جنین مرتبط می‌‌شود.

این دکترای علوم آزمایشگاهی ادامه داد: فشارخون و دیابت مادر همچنین بیماری‌های ژنتیکی، کمبود ویتامین‌ها،‌کم‌خونی و استرس از جمله مسائلی است که قبل از تولد می‌تواند از مادر بر جنین تأثیر گذارد. همچنین نارسایی قلبی و بیماریهای ژنتیکی مشکلاتی هستند که موجب سقط شده و بر مادر تاثیر می‌گذارند.

مهدوی اضافه کرد: در حین بارداری خون ریزی و یا پارگی نسج کانال زایمان می‌تواند برای مادر خطرآفرین باشد و پس از زایمان نیز عفونت در مادر یا جنین می‌تواند برای یکدیگر مشکل‌آفرین باشد که آزمایشگاه نقش بی‌بدیلی در شناسایی این مشکلات داشته و بر اساس آن می توان اقدام به موقع انجام داد.

وی در انجام آزمایش‌های قبل از بارداری تأکید کرد و گفت: رفع مشکلاتی همچون کم‌خونی و بیماری‌های باکتریال قبل از بارداری بسیار حائز اهمیت است چرا که رفع نشدن آن سلامت مادر و جنین را به خطر انداخته و در واقع بارداری پرخطری را ایجاد می‌کند.

این عضو هیأت مدیره انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی ایران عنوان کرد: انجام تست‌های غربالگری جنین(سه ماهه اول و یا سه ماهه دوم ) و یا تست غربالگری دیابت بارداری مادر در هفته بیست و سوم از جمله آزمایش‌هایی بوده که برای مادران باردار انجام می‌شود و آزمایشگاه‌ها نقش مهمی در شناسایی این مشکلات دارند.

این دکترای علوم آزمایشگاهی اضافه کرد: کشت باکتریال و تست های سرولوژی مادر باردار نیز توسط آزمایشگاه‌ها انجام می‌گیرد و این مسئله باید بررسی شود که آیا ویروس از جفت عبور می‌کند و برای آن خطرآفرین است یا خیر.همچنین شناسایی سندروم داون جنین از طریق برخی آزمایش‌های غربالگری در دوران بارداری انجام می‌گیرد.

مهدوی خاطرنشان کرد:‌در حال حاضر حدود 35 درصد آزمایشگاه‌های کشور قابلیت انجام کامل تست‌های لازم در بارداری‌های پرخطر را دارند و با فعالیت‌ آنها می‌توان از بسیاری از مشکلات جنین و مادر پیشگیری و یا درمان به موقع انجام داد.

برگرفته از : سلامت نيوز
بیماری‌هایی که بین مادر و جنین منتقل می‌شود
برچسب ها:

مطالب مرتبط