تاریخ انتشار: 18 آذر 93 | بازدید: 1122 مرتبه | دیدگاه: 0
اشتراک گزاری چاپ

با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

رابطه صدا و رشد شخصیت 3

کودکان از هر گروه سنی دیگری بیشتر به خلق موسیقی می پردازند، با دقت تمام در گوشه و کنار آن به کشف و جستجو می پردازند و موسیقی محرکی اساسی برای فعالیتهای آنان به شمار می رود. هنگامی که کودکان 4 و 5 ساله اند، برای تجربیات  برنامه ریزی شده آمادگی بیشتری دارند و توجه شود که باید تعادل  در این برنامه ریزی رعایت شده باشد. به این ترتیب که زمانی برای شنیدن و شناخت  ارزش موسیقی، خواندن، نواختن ساز  و ایجاد صدا، ساختن شعر و موسیقی و انواع فعالیتهایی که قابل اجرا هستند، اختصاص داده شود.


شنیدن موسیقی کاری است که می تواند در تمام مراحل فعالیتهای روزانه انجام شود.  در عادت به شنیدن موسیقی، پایه و اساس تمام تجربیات موسیقایی است.
 البته در این سن، کودک به مرحله ای رسیده است که می تواند مدت کوتاهی بنشیند و با دقت به یک اجرای کوتاه یا یک قطعه کوچک موسیقی ضبط شده گوش فرا دهد. یک فعالیت جذاب دیگر برای کودکان، شنیدن یک قطعه موسیقی و ساختن داستانی برای آن است. همچنین داستانهایی که با موسیقی پرورانده شده باشند و دارای ریتم و ملودی باشند ( در داستانهای زیبای فارسی، از گفتگوهای ریتمیک بسیار استفاده شده است و لزوماً نباید به دنبال نمونه خارجی آن بود. از جمله کدوی قلقله زن، کک به تنور، عروسک نازقندی، نمکی، عمو نوروزو...) چنین بازیهایی می تواند علاقه کودک به موسیقی را بسیار افزایش دهد.


خواندن ترانه شود و شوق فراوانی برای کودکان به همراه دارد. اکثر کودکان عاشق آوازخواندن و شنیدن آوازی که برای آنها خوانده شود،هستند. صدای کوچک این موسیقیدانان 4 و 5 ساله شاید برای تعقیب بالا و پایینهای موسیقی یک ترانه چندان قوی نباشد، والدین و مربیان توجه کنند که نباید بیش از حد توان کودک از او توقع کاری بی نقص و خواندن بدون  ایراد داشته باشند.


برای تشویق کودک به خواندن، باید از ترانه هایی استفاده شود که خواندن آن برایش ساده باشد، ترانه هایی که از کلمات تکراری، عبارات موزون و اگلوهای ریتمیک تکرار شونده برخوردار باشند. از طرفی این اشعار برای پرورش قدرت بیان و توسعه گنجینه لغت کودک نیز بسیار مناسب هستند.
اشعار مهدکودکی وترانه هایی که از طریق شرکت دادن کودک د رنوعی بازی و فعالیت مانند دست زدن، پای کوبی و ضرب گرفتن روی میز، شناخت موسیقی وی راتقویت می کنند نیز انتخابهای مناسبی هستند. هنگامی که کلمات شعر در ذهن کودک باقی ماند، می توان برای افزودن به جذابیت آن از یک ساز ساده کوبه ای استفاده کرد که در این  میان می توان به طبل، دایره زنگی، تکه های چوب و سنج اشاره نمود. بازیهایی که در طی آن انگشتان، دستها واعضای دیگر  بدن حرکت می کنند موجب آگاهی از توانایی های جنبشی و همچنین هماهنگ سازی عضلات می شوند.


 آهنگها و حرکات ساده و ریتمیک متغیر کودک را با لایه های زیرین ریتم در موسیقی وهمچنین باتاکید ها و کشیدگی های صوتی آشنا می کند. توجه شود که هر قصه ای می تواند با افزودن صدا و به شعر تبدیل کردن گفتگوها به موضوعی برای ترانه خوانی و موسیقی تبدیل شود.
آنچه از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است، انتخاب موسیقی مناسب با سن کودک است. ترانه هایی انتخاب شود که موضوع آن و کلمات اشعارش برای کودک جذاب باشد. کودک کم سن به خصوص با ترانه های همراه با حرکت ( مانند قطار بازی )، بازیهایی که با شعرخوانی انجام می شود (عمو زنجیرباف، گرگم و گله میبرم) ، ترانه هایی از برنامه های مجبوبشان و اشعاری که دربردارنده موضوعات زیر باشد لذت می برند :

• نام خودشان
• کلمات بی معنی، خنده دار و موزون
• خانواده و دوستانشان
• احساسات
• طبیعت و فصلها  
• تعطیلات
• فعالیتهای مدرسه
• بدن انسان
• حیوانات  


برگرفته از: کتاب ماساژنوزادان وشیرخواران از انتشارات شرکت پژواک آرمان

رابطه صدا و رشد شخصیت 3