تاریخ انتشار: 23 تیر 95 | بازدید: 1998 مرتبه | دیدگاه: 0
اشتراک گزاری چاپ

با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

مننژیت در کودکان و پیشگیری

1-      التهاب پرده محافظی است که مغز و نخاع را پوشانده و به دلیل نزدیکی التهاب به مغز و نخاع میتواند زندگی فرد را به خطر بیاندازد. به همین علت این شرایط را به عنوان فوریت پزشکی دسته بندی میکنند. کودکان کمتر از 2 سال بیشتر در خطر ابتلا به مننژیت پنوموکوکی هستند . نکته مهم آن است که در بسیاری از موارد این بیماری میتواند باعث آسیب مغزی ماندگار شده و کیفیت زندگی کودک را در سالهای بعد به شدت تحت تاثیر قرار دهد.

مننژیت التهاب پرده اطراف مغز و نخاع است که میتواند با علل میکروبی، ویروسی، قارچی و انگلی باشد ولی شایعترین علت آن باکتری پنوموکوک است. مننژیت پنوموکوکی میتواند به شدت تهدید کننده حیات باشد و با ایجاد موقعیت های پیچیده آینده فرد را تحت تاثیر قرار میدهد که از آن جمله می توان به آسیب های ماندگار مغزی ، ناتوانی های جسمی ،معلولیت و از دست دادن شنوائی اشاره کرد .

عوامل خطر ساز :

-          سن : افراد کمتر از 5 و بالاتر از 65 سال در معرض خطر بیشتری هستد. در مورد کودکان هرچه سن کمتر باشد این خطر بیشتر است.

-          شرایط زندگی: کودکانی که در مراکز نگهداری موقت و دائم زندگی میکنند و یا به مهد کودک میروند . در مجموع در شرایطی که افراد به شکل دسته جمعی زندگی میکنند.

-          شرایط خاص پزشکی:بیماران مزمن قلبی ، ریوی، کلیوی، کبدی، دیابتی ،دریافت کنندگان داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی رادیوتراپی شیمی درمانی و کورتون درمانی طولانی مدت ، مبتلایان به انواع بدخیمی، کم خونی داسی شکل و مشکلات طحال، تالاسمی، پیوند اعضاء، کاشت حلزون شنوائی،نشت مایع مغزی نخاعی

علائم و نشانه ها:سردرد/ تب/ تهوع و استفراغ/حساسیت به نور/ سفتی گردن / اختلال هوشیاری

هم اکنون برای پیشگیری از مننژیت پنوموکوکی واکسنی موجود است که به سادگی از این بیماری جلوگیری میکند . جهت اطلاعات بیشتر از پزشک کودک خود در مورد واکسن پنوموکوک کونژوگه سوال بفرمائید و یا از مسیرهای ارتباطی زیر استفاده نمائید:   www.prevenar.ir


Instagram:prevenar.iran




منبع : www.cdc.gov     اداره مبارزه با بیماریها- ایالات متحده امریکا
مننژیت در کودکان و پیشگیری
برچسب ها:

مطالب مرتبط