تاریخ انتشار: 28 تیر 95 | بازدید: 2262 مرتبه | دیدگاه: 0
اشتراک گزاری چاپ

با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

بیماریهای پنوموکوکی

بیماریهای پنوموکوکی توسط باکتری استرپتوکوک پنومونیه که به اختصار به آن پنوموکوک می گویند ایجاد میشود که بیش از 90 زیر گروه دارد. این باکتری اکثرا بطور طبیعی در انتهای حلقی افراد زندگی میکند و به سادگی توسط ذرات تنفسی با عطسه، سرفه و یا بوسیدن منتشر می شود. این باکتری بیماریهای شدیدی را منجر می شود مانند:

-          مننژیت یا عفونت پرده اطراف مغز

-          عفونت خون

-          عفونت باکتریال ریوی ( پنومونی باکتریال)

-          عفونت مفاصل ، پرده اطراف قلب و یا عفونت بافتهای نرم

این باکتری همچنین میتواند عفونت گوش ، سینوسها و عفونت ریه یا ذات الریه نیز ایجاد کند .

سالانه حدود یک میلیون کودک زیر 5 سال در دنیا به علت این بیماریها میمیرند.

از هر 10 کودکی که به مننژیت پنوموکوکی مبتلا می شوند یک نفر میمیرد و از هر 6 کودک یک نفر با آسیب ماندگار مغزی به زندگی خود ادامه خواهد داد. از هر 3 کودک مبتلا به مننژیت پنوموکوکی یک کودک شنوائی خود را از دست خواهد داد .

پنومونی و عفونت خونی منجر به بستری شدن کودک در بیمارستان می شود. بیماریهای پنوموکوکی کم خطر تر همچون عفونت گوش میتواند منجر به کری دائم شود.

کودکانی که در شرایط خاص پزشکی قراردارند همچون: بیماریهای مزمن قلبی ، ریوی ، کلیوی، کبدی، دیابت ، آلودگی به ویروس HIV، کودکانی که سیستم ایمنی ضعیف تری دارند مثل دریافت کنندگان شیمی درمانی رادیوتراپی، کورتون درمانی طولانی مدت ، مبتلایان به انواع بدخیمی ، کم خونی سیکل سل، تالاسمی و پیوند اعضاء خطر ابتلای بیشتری نسبت به کودکان سالم دارند. کودکان با نشت مایع مغزی نخاعی و یا کاشت حلزون شنوائی نیز در معرض خطر بالاتری هستند.

هم اکنون این بیماریها به سادگی توسط تزریق واکسن قابل پیشگیری هستند. جهت اطلاعات بیشتر از پزشک کودکتان در مورد واکسن پنوموکوک کونژوگه سوال بفرمائید ویا از مسیر های ارتباطی زیر استفاده نمائید:

www.prevenar.ir










Instagram:prevenar.iran




منبع : www.cdc.gov     اداره مبارزه با بیماریها- ایالات متحده امریکا




بیماریهای پنوموکوکی
برچسب ها:

مطالب مرتبط