تاریخ انتشار: 12 آبان 95 | بازدید: 2712 مرتبه | دیدگاه: 0
اشتراک گزاری چاپ

با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

مهمترین نکات برای شیردادن موفق به نوزاد کدام است؟

پستان گرفتن (Latch-On) :
شیردهی نباید دردناک باشد اما ناراحتی مختصر طی 2 هفته اول شیر دهی شایع است شیردهی دردناک اغلب در اثر وضعیت نادرست در آغوش گرفتن یا پستان گرفتن ایجاد می شود که باید بلافاصله اصلاح گردد . گاهی ممکن است ناراحتی زمانی ایجاد شود که شیر مادر شروع به برقراری می نماید. بعضی دردهای قابل توجه یا حساسیت ها باید سریعاً توسط یک پزشک ارزیابی گردد .
پستان گرفتن یکی از قدمهای خیلی مهم برای شیردهی موفق است چند راهکار مفید در این زمینه وجود دارد که شامل ضربه آرام به لب پائینی نوزاد بوسیله نوک پستان برای باز کردن کامل دهان کودک یا کشش آرام چانه نوزاد به پایین می باشد نوزاد باید مقدار زیادی از پستان را در دهان بگیرد ، معمولاً یک اینچ یا بیشتر از هاله پستان همراه با نوک پستان به طرف کام نرم قرار گیرد. مادر ممکن است برای تسهیل این وضعیت پستانش را با استفاده از یک وضعیت راحت با دستش نگه دارد . نوک و آرئول پستان به شکل برجستگی شبیه نوک پستان دراز شود و زبان کودک باید به آرامی از زیر به شکل فنجان آن را بگیرد .
مادر باید به یک وضعیت راحت عادت کند و کودک را به پستان بگذارد. نوزاد باید نزدیک نگه داشته شود، روبروی مادر، در حالیکه چانه و نوک بینی اش در تماس با پستان باشد اما کاملاً مسدود نگردد معمولاً عاقلانه است که پستانی که برای شروع تغذیه استفاده می شود را عوض کند و زمان گذاشتن به هر پستان در طول روز برابر باشد مادر می تواند از طريق قراردادن آرام انگشتش در دهان نوزاد قبل از در اوردن پستان مکیدن را متوقف کند.
در اين مورد ذکر 4 نکته ضروری است:
- آرئولای بیشتری بالای لب بالای شيرخوار مشاهده شود
- دهان شيرخوار کاملا باز باشد
- لب پایین به سمت بيرون برگشته باشد
- گونه های شيرخوار با پستان مادر در تماس باشد
نتیجه پستان گرفتن نا مناسب:
اگر شيرخوار تنها نوک پستان را درد هان گرفته باشد، شيردهي برای مادر بسیار دردناک است. این حالت دلیل اصلی زخم پستان است. شيرخوار تلاش در خارج کردن شیر از پستان دارد در حالیکه فقط نوک پستان را می مکد، تکرار این عمل باعث شکاف در نوک پستان می شود. چون شیر به این ترتیب از پستان خارج نمی شود، پستانها متورم شده و شیر اضافی تولید نمی کنند، شيرخوار گرسنه مانده و بی تابی كرده و مادر احساس شکست در تغذیه شيرخوار می کند. برای پیشگیری از این حالت مادر نیاز به مشورت با فرد صاحب نظر در مورد بهترین نحوه "وضعيت شیردهی" دارد.

برگرفته از : منبع: دستورالعمل كشوري
مهمترین نکات برای شیردادن موفق به نوزاد 
مهمترین نکات برای شیردادن موفق به نوزاد کدام است؟
برچسب ها:

مطالب مرتبط