تاریخ انتشار: 17 آذر 94 | بازدید: 2122 مرتبه | دیدگاه: 0
اشتراک گزاری چاپ

با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

تشخیص انواع گریه نوزاد

گریه نوزاد گویاترین راه ایجاد ارتباط با دیگران است نوزاد به وسیله گریه ناراحتی اش را بیان می کند و به این ترتیب توجه شما را به خودش جلب می کند. شدت گریه نوزاد معمولا تا 3 ماهگی افزایش می یابد ولی پس از آن روند گریه به کاهش می گذارد.

  • گرسنگی
گریه ناشی از گرسنگی بسیار قوی است و به طور ناگهانی بروز می کند. در این حالت نوزاد طوری فریاد می زند که گویی تمام زندگی اش به شیر وابسته است و همین که او را در آغوش بگیرید آرام می شود. با گذشت زمان این نوع گریه با ساعات شیر خوردن تنظیم می شود.

  • خستگی و نیاز به خواب
این نوع گریه نوزاد به شما می فهماند که عوامل تحریک کننده در اطراف او بسیار زیاد است و او را بیش از اندازه عصبی کرده است. او ابتدا نق نق می کند و بعد به هق هق می افتد. بعد چشمانش را که کمی قرمز شده است می مالد و سرش را به چپ و راست تکان می دهد. به خودش می پیچد و سعی می کند که انگشت شستش را بمکد. در چنین شرایطی باید او را در جایی آرام بگذارید تا بتواند استراحت کند.

  • درد
گریه ناشی از درد بسیار شدید است. گاهی می شود که نفس نوزاد برای لحظاتی در سینه اش حبس می شود. این نوع گریه، گریه ای نیست که با ناز و نوازش و یا حرف زدن برطرف شود و نوزاد آرام شود.

  • نارضایتی
این نوع گریه، کوتاه است و به محض این که به نوزاد رسیدگی شود قطع می شود مثلا ممکن است برای رفع باد گلو نیاز به کمک داشته باشد و یا پوشکش خیس شده است. در واقع گریه او به علت خیسی پوشک نیست بلکه به این دلیل است که احساس سرما می کند. همچنین در زمانی که کودک سیر شده و دیگر میل به خوردن ندارد گریه می کند، در این حالت فقط به یک آروغ نیاز دارد. برای رفع مشکلات گوارشی و کمک برای به خواب رفتن نوزاد شکم او را کمی ماساژ دهید.

  • جلب توجه
در بعضی حالت ها، گویا نوزاد قصد دارد با گریه خود شما را صدا کند، این گریه فقط برای جلب توجه شماست و به محض این که با یک رفتار ساده مانند لبخند زدن و یا صدا درآوردن به او پاسخ دهید او گریه اش را قطع می کند.

  • عصبانیت
این نوع گریه که هر شب در ساعت معینی ظاهر می شود ناشی از احساس اضطراب در نوزاد است. مدت زمان این گریه در هر نوزاد متفاوت است و از پانزده دقیقه تا دو ساعت تغییر می کند. ابتدا برای آنکه توجه مادر جلب شود کودک ناله می کند سپس خیلی سریع ناله ها شبیه به گریه ناشی از درد می شود. این گریه به نوزاد کمک می کند که بتواند فشارها و هیجانات و عصبانیت هایی را که در طی روز در وجود او جمع شده اند تخلیه کند. از طرف دیگر نوزاد با این فریادها، گریه ها و حرکات عصبی خود را آرام می کند زیرا گاهی نوزاد برای رسیدن به آرامش نیاز به گریه کردن دارد. در چنین شرایطی برای آرام کردن نوزاد می توانید او را به آرامی تکان دهید. این نوع گریه به خصوص بین یک تا سه ماهگی رایج است.









منبع:دانشنامه فرزند



تشخیص انواع گریه نوزاد
برچسب ها:

مطالب مرتبط