تاریخ انتشار: 17 آذر 94 | بازدید: 2028 مرتبه | دیدگاه: 0
اشتراک گزاری چاپ

با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

مبانی خواب کودک: از تولد تا سه ماهگی

بعد از نه ماه انتظار برای دیدن فرزند تان حالا می بینید که تنها کاری که انجام می دهد خواب است. در روز های اول به مدت بیشتری می خوابد و حتی اگر هم بیدار باشد، آن قدر رشد نکرده که از زمان بیداری استفاده کند. خواب به رشد او کمک می کند. به مرور زمان میزان بیداری او افزایش می یابد و هر وعده خواب اش نیز طولانی تر می شود.

  • الگوی خواب برای نوزادان
نوزادان هیچ الگوی منظمی برای خواب ندارند و الگوی خواب آن ها با یکدیگر متفاوت است. ممکن است کودکی در شبانه روز تنها ده ساعت و نیم بخوابد و دیگری 20 ساعت. اما به طور معمول حدود 16 تا 17 ساعت در روز را می خوابد و غالبا در هر وعده خواب بیش از 2 تا 4 ساعت را در چند هفته اول زندگی، نمی خوابند. این بی نظمی می تواند بسیار خسته کننده باشد و شما را در طول شب چندین بار بیدار سازد.
در شش تا هشت هفتگی مدت کوتاه تری در روز و مدت بلندتری در شب را می خوابد. البته بیدار شدن در شب برای تغذیه هم چنان ادامه دارد. بین دو تا سه ماهگی به طور متوسط شب ها 9 ساعت می خوابد و مجموعه چرت های روزانه آن ها به 5 ساعت می رسد. در این بین ساعت طبیعی بدن کودک رشد می کند و از این به بعد خواب او منظم تر می شود و می توانید یک برنامه خواب برای او تدارک ببینید.

  • ایجاد عادات خوب برای خواب کودک
توجه به علایم خواب در شش تا هشت هفته اول، اکثر کودکان قادر به بیدار ماندن بیش از 2 ساعت نیستند و بیدار ماندن بیش از زمان ذکر شده، می تواند آن ها را خسته و دچار اختلال در خواب سازد. پس بهتر است زمانی که علایم خواب را در کودک مشاهده کردید او را بخوابانید. ممکن است فرزند شما به هنگام خستگی بی قرار شود و یا چشم هایش را بمالد. برخی کودکان در این هنگام گوش خود را می کشند یا به جایی خیره می شوند. یک علامت دیگر آن است که رویشان را از اشیا و افراد دور و برشان بر می گردانند و یا سر خود را به سینه مادر نزدیک می کنند.

آموزش تفاوت روز و شب از حدود دو هفتگی به بعد، شما می توانید تفاوت روز و شب را به کودک آموزش دهید. در طول روز در زمان بیداری اش او را به فعالیت تشویق نمایید. در زمان چرت روزانه، او را در اتاق نه چندان تاریک و جایی که بتواند صدا های معمولی را بشنود قرار دهید. در طول روز نگران صدا هایی مانند تلفن، موسیقی و ماشین ظرف شویی نباشید. شب ها نیز او را به اتاق تاریکی که نور بسیار ملایمی دارد ببرید. با او خیلی کم حرف بزنید و تحریک اش نکنید.

شروع یک برنامه منظم قبل از خواب هنوز خیلی زود است که یک روال منظم برای خواب کودک تعریف کنید. ولی می توانید یک موضوع ساده مانند تغییر در تخت، لالایی و یا یک بوسه شب بخیر برای این کار در نظر بگیرید.

فرصتی بدهید تا خودش به خواب برود زمانی که کودک خواب آلود اما هنوز بیدار است، او را به تختش ببرید تا یاد بگیرد خودش بخوابد. هر برنامه ای که پس از تقریبا سه ماهگی ادامه یابد، کودک به آن عادت می کند و حتی ممکن است آن را رها نسازد. بنابراین قبل از آن که به هر برنامه ای عادت کند آن را متوقف سازید تا خودش به تنهایی خوابیدن را یاد بگیرد.









منبع:دانشنامه فرزند



مبانی خواب کودک: از تولد تا سه ماهگی
برچسب ها:

مطالب مرتبط