تاریخ انتشار: 29 دی 94 | بازدید: 1846 مرتبه | دیدگاه: 0
اشتراک گزاری چاپ

با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

پوسته‌های زرد روی سر نوزاد

درماتیت سبوره، یک بیماری التهابی مزمن پوست می باشد که در نوزادان بسیار شایع است‌ و چون اغلب خود به خود بهبود می‌یابد، بسیاری از کودکان مبتلا به این بیماری، نزد پزشک برده نمی‌شوند.





درماتیت سبوره عبارت است از افزایش فعالیت غدد چربی پوست و سلول‌های حاشیه‌ای این غدد که حالت کراتینی پیدا می‌کنند و خودشان را به صورت پوسته نشان می‌دهند.

افزایش چربی، به افزایش جریان خون نیاز دارد، بنابراین زمینه پوست در افراد مبتلا قرمز می‌شود و التهاب و قرمزی پوست، خود عامل بروز خارش است.

از عوامل دخیل در بروز یا تشدید این بیماری که در درمان آن هم نقش دارند، می‌توان به ارث، استرس، نوع تغذیه و برخی داروها اشاره کرد.

درماتیت سبورئیک در اغلب موارد یک عارضه خوش‌خیم است که خود به خود در طول 12 تا 24 ماه اول زندگی کودک برطرف می‌شود، اما در تعداد کمی از کودکان ممکن است بیماری آزاردهنده باشد و به درمان نیاز پیدا کند.

این بیماری ممکن است در نوزادان، پوست سر و پیشانی را گرفتار می‌کند که اصطلاحا به آن کلاه گهواره (Cradle Cap) می‌گویند و ممکن است باعث نگرانی والدین شود.

این عارضه در چند هفته اول زندگی نوزاد شایع است و به صورت لکه‌های چرب و زردرنگ پوسته‌ریزی‌کننده ظاهر می‌شود که ممکن است نهایتا به هم بپیوندند و به صورت یک کبره فلسی ضخیم درآیند.

این عارضه روی پوست سر خارش ندارد و کودک را ناراحت نمی‌کند.




برگرفته از : سایت کودک
پوسته‌های زرد روی سر نوزاد

مطالب مرتبط