تاریخ انتشار: 18 بهمن 94 | بازدید: 1364 مرتبه | دیدگاه: 0
اشتراک گزاری چاپ

با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

سلامت در منزل

اكثر نوزادان سالم بعد از 2 تا 3 روز به خانه فرستاده مي‌شوند. اين در حالي است كه تازه شروع كار والدين است. طبق گفتة دكتر بوتاني: در اولين هفته نوزدان بسيار آسيب‌پذير هستند و اگر كمي ترسيده باشيد، ايرادي ندارد.
نوزادان ممكن است در ابتدا مشكلات پزشكي فراواني داشته باشند كه اگر مورد بي‌توجهي واقع شد، به مشكلات جدي مبدل خواهد شد.
كم‌آبي مشكلي است كه ممكن است پس از ترك بيمارستان نوزاد با آن مواجه گردد، پزشك معالج كودك در اين باره با شما صحبت خواهد كرد، پس خواهيد دانست مي‌بايد منتظر چه علايمي باشيد و چه كاري انجام دهيد.
دكتر بوتاني مي‌گويد: والدين مي‌بايست مراقب علايم عفونت باشند. عفونت مي‌تواند در هنگام تولد و يا از طريق افرادي كه نوزاد را در آغوش مي‌گيرند، ايجاد شود. اكثر مردم گمان مي‌كنند نشانه عفونت، تب است، اما نگراني اين است كه ممكن است افت دما و يا كم شدن دماي بدن بروزکند. توجه به اطراف ناف و ختنه‌گاه، مكيدن ضعيف در حين شير خوردن از سينة مادر، كم‌اشتهايي، از دست دادن وزن، گريه‌هاي عضيف و افزايش بدخلقي. اينها علايمي است كه مي‌بايست به آنها توجه گردد.
يرقان (زردي) تقريباً در كلية نوزادان اتفاق مي‌‌افتد و اوج آن در هفته اول تولد مي‌باشد و با دانه‌هاي زردرنگ بيلي‌روبين در مدفوع نمايان مي‌گردد. دكتر لاراجنا و جنيفر شو میگویند: عملكرد كبد در ابتدا در نوزدان ضعيف است و ممكن است با تقويت عملكرد كبد در روزهاي اوليه، شاهد علايمي از زردي باشيم. ميزان بيلي‌روبين در نوزادان نرمال در 5 روز ابتدايي و در نوزادان نارس در يك هفته اول بالا مي‌رود اگر پوست و چشم زرد در نوزاد شما دیده شد، با پزشك معالج خود مشورت كنيد.
گرچه عموم نوزدان پس از ترخيص از بيمارستان كاملاً سالم مي‌مانند، اما مهم است كه به نشانه‌هاي بيماري در آنها توجه گردد و يك يا دو روز پس از ترك بيمارستان جهت ارزيابي سلامت نوزاد به پزشك مراجعه گردد. دكتر بوتاني مي‌گويد: هر نوزادي مي‌بايست در روز 3 يا 4 يا 5 روز پس از تولد توسط پزشك ويزيت شود. اين يك «بايد» است.

برگرفته از:

وبسایت کودک سالم – آکادمی پزشکان اطفال آمریکا

سلامت در منزل