×

هشدار

JUser: :_بارگذاری :نمی توان کاربر را با این شناسه بارگذاری کرد: 378
تاریخ انتشار: 4 آبان 95 | بازدید: 5067 مرتبه | دیدگاه: 0
اشتراک گزاری چاپ

با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

ده نکته بسیار مهم در زردی نوزادی

نوزادزرد درد ندارد والدین باید به این نکته واقف بوده ونوزادراازنظر بروز زردی کنترل کنند ودرصورت شک به آن به پزشک مراجعه کنند.
پدرومادرگرامی اگر بتازگی نوزادتان متولد شده یادراستانه چنین اتفاق مبارکی هستید حتما به نکات زیر توجه کنید:

1-نوزادزرد هیچ دردی ندارد که مارا ازمشکل خود آگاه کند پس والدین باید دراین مورد بسیاردقیق باشندودرصورت هرگونه شکی درمورد بروززردی بخصوص درروزهای اول پس ازتولد به پزشک متخصص کودکان و یا فوق تخصص نوزادان مراجعه کنند.لازم است درروزهای اول پس ازتولد هرچندساعت یکبار بدن نوزاد ازجمله سینه و شکم نوزاد را زیر نورسفیدازنظرایجادزردی بررسی کنند.
2-یکی ازاشتباهات رایجی که والدین مرتکب می شوند ترخیص زودرس نوزاد بعدازتولد ازبیمارستان علیرغم توصیه به بستری نوزادتوسط پزشک می باشد.درروزهای اول با درجات کمی اززردی که درروزهای بعد مهم نیست نوزادبایدبستری شود واین درجات کمتروالدین را به اشتباه می اندازد ومی خواهندکه فرزندخودرابارضایت شخصی مرخص کنند که بعضا عواقب جبران ناپذیری برای نوزاد خواهدداشت.
3-درصورت عدم درمان زردی و افزایش آن ورسیدن به محدوده خطر که برحسب سن ووزن تولدنوزاد متفاوت است می تواندباعث آسیب به مغزنوزاد و ایجادتشنج – کاهش شنوایی- عقب ماندگی ذهنی وآسیب به دندانها شود که اصطلاحا کرن ایکتروس گفته میشود وتقریبا درمان ناپذیر است
4-لامپ های مهتابی معمولی دردرمان زردی نوزادی هیچ اثرمثبتی نداردنورخورشید نیزاصلا توصیه نمیشود
5-قطرات وداروهای گیاهی تاثیراثبات شده ای دردرمان زردی ندارند ومیتوانند باعث اختلالات گوارشی در نوزادان شوند
6-ترنجبین و شیرخشت نیز اثرقابل ملاحظه ای دردرمان زردی نوزادی ندارند و درعین حال باعث اختلال درعملکردمعده و روده های نوزاد می شوند.
7-تحت هیچ شرایطی نباید شیرمادر قطع شود وعقیده سابق مبنی براین که درصورت بروز زردی نوزادی ناشی از شیر مادر  باید شیر مادرراچهل و هشت ساعت قطع وبجای آن شیر خشک داد منسوخ شده است.درهرحال شیردهی مکرر عامل بسیار مهمی در کاهش شدت  زردی نوزادی است.
8-درصورت انجام فتوتراپی بویژه در منزل با ید مراقب نوزاد از نظر سردی ویا گرم شدن شدید اندامها وبدن نوزاد بود در عین حال باید مراقب استفراغ نوزاد واختلال مسیرتنفسی نوزاد زمانی که زیردستگاه قرار گرفته است بود.
9-خط آخردرمان درموارد شدیدزردی استفاده از تعویض خون می باشد که درصورتی که براساس معیارهای علمی پزشک معالج چنین درمانی رالازم دانست باید انجام شود تااز عوارض زردی جلوگیری گردد.لازم به ذکراست این عمل باخطر قابل توجهی همراه نیست.
10-نوزادان مادردیابتی ونوزادانی که زودتر از هفته سی وهفت حاملگی بدنیا آمده اند و اصطلاحا نارس گفته میشوند نیز در خطر بیشتربروززردی وعوارض ناشی ازعدم درمان آن می باشندودرصورت تشخیص پزشک مبنی برعدم ترخیص ازبیمارستان باید بستری نوزاد ادامه یابد واقدامات لازم صورت گیرد.

دکتربهزاد جدیری فوق تخصص نوزادان
برگرفته از :کتاب طب نوزادان فاناروف
ده نکته بسیار مهم در زردی نوزادی

مطالب مرتبط