تاریخ انتشار: 20 ارديبهشت 95 | بازدید: 1525 مرتبه | دیدگاه: 0
اشتراک گزاری چاپ

با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

غذاخوردن، ایرادگیری و تک غذایی

بهانه گیری کودک در موقع غذا خوردن نشانه تمایل او به داشتن استقلال است و ابراز عملی“رئیس تو نیستی، منم ”می­باشد. هر چه والدین برای کنترل نوع و مقدار غذا بیشتر تلاش کنند کودک سرکشی بیشتری می کند.کودک نیاز ندارد به پرستار یا هر فرد سومی نشان دهد که رئیس کیست بنابراین کودکی که در برابر مادر دهانش را کلید می کند، مانند یک پرنده گرسنه در برابر پرستارش دهانش را باز می کند این نشانه با تجربه بودن پرستار یا فرد سوم نیست.

هیچ گاه تصور نکنید کودکتان غذایی را که یک بار نخورده است، دیگر نخواهد خورد، اگر هفته ها آن را نخورد، روزی خواهد خورد.

به تدریج که ذائقه کودک حساس تر می شود،  سلیقه  خاص خود را پیدا می کند. مثلا بسیاری از یک ساله ها غذاهای سفت و زبر یا غذاهای خیلی گرم یا خیلی سرد نمی خورند.

تک غذایی، گونه ای از عادت های غذایی است که با بهانه گیری همراه است. اگر غذایی که او نسبت به خوردن آن حریص است و مغذی هم است (مثل شیر) به او بدهید، مشکلی پیش نخواهد آمد. این تک غذایی ها معمولاً گذرا هستند. اما اگر کودک تان بیسکویت یا شیرینی دوست دارد نمی توانید اجازه دهید جایگزین غذای اصلی شود باید وجود شیرینی و بیسکویت را در خانه محدود کرده و در صورت لزوم فقط مقدار کمی از آن را در اختیارش قرار دهید. در هر صورت لازم نیست همیشه نوع غذایی که او دوست دارد پیش بینی کنید و در بشقابش قرار دهید چرا که با این کار به او خواهید آموخت بد غذا و بهانه گیر بودن از نظر شما اشکالی ندارد و خشنودی او وظیفه شماست.

نکات زیر می تواند گذار از این مرحله را شیرین تر کند:

1- تهیه غذاهای مغذی که کودک دوست دارد مثل نان، برنج، برشتوک و انواع ماکارونی.

2- اجازه دهید غذاهای جدید را با سرعت و میل خود بچشد و امتحان کند.

3- وعده های غذایی و میان وعده ها را در زمان های مقرر در اختیار او قرار دهید تا مجبور نشود تا موقع گرسنگی منتظر بماند.

4- هنگام غذا خوردن کودک کنار او بنشینید و زمان صرف غذا را برای او خوش آیند کنید. نیازی نیست او را برای برداشتن لقمه­های بیشتر گول بزنید اگر او از خوردن غذای بیشتر امتناع می­ورزد، دست از سر او بردارید. اگر واقعا گرسنه باشد دفعه بعد  که به او غذا دادید، آن را تا آخر خواهد خورد.









منبع:کتاب طب کودکان نلسون



غذاخوردن، ایرادگیری و تک غذایی
برچسب ها:

مطالب مرتبط