تاریخ انتشار: 28 ارديبهشت 95 | بازدید: 2034 مرتبه | دیدگاه: 0
اشتراک گزاری چاپ

با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

کارهایی را که می توان انجام داد تا کودک به اندازه کافی بخوابد

* باید کارهای عادی شب را طوری برنامه ریزی کنید که به آرامش او لطمه ای نزند.
* زمان خواب کودک مشخص باشد¬. کودکی که تادیر وقت بیدار می¬ماند از شدت خستگی زیاد تحریک پذیر و عصبانی می شود¬. اگر چشمهایش را می مالد یا سست و بی حال به نظر می رسد برای خواب آماده است¬.
* کودکان کارهای تکراری که قبل از خواب انجام می شود دوست دارند¬، چون با پیش بینی هر مرحله از کارها¬، احساس امنیت و آرامش خواهند داشت¬.
این کارها می تواند شامل¬:
حمام کردن، پوشیدن لباس خواب و تعویض پوشک، مسواک زدن دندان ها، درآغوش گرفتن و نوازش کردن کودک، قصه گویی، کتاب خوانی، خواندن آوازها و ترانه های ملایم، پدر و مادر یک به یک بالای سر کودک رفته، او را ببوسند و شب بخیر بگویند، وجود چراغ کم نور یا چراغ خوابی روشن، کودک را عادت دهید که با در آغوش گرفتن یک توپ یا عروسک پشمالو احساس آرامش کند.کودک در این سن دوست ندارد تنها رها شود چه روز و چه شب. بنابراین جای تعجب نیست که وقتی والدین شب بخیر می گویند با اعتراض کودک مواجه می شوند. بنابراین اگر کودک عادت به حضور شما برای به خواب رفتن دارد به تدریج از او کناره گیری کنید. بنابراین مدتی روی صندلی کنار تخت او بنشینید. کم کم صندلی را دورتر از تخت او ببرید تا جایی که در نهایت صندلی خود را از اتاق ببرید.
بعضی کودکان همراه به خواب رفتن عادت های خاصی دارند، مانند حضور والدین و مکیدن پستانک. بنابراین در طول شب که خوابشان سبک می شود، اگر این شرایط محیا نباشد، بیدار شده و چندین بار گریه می کنند. در این صورت والدین به طور فزاینده ای خسته و اغلب عصبانی هستند. به تدریج باید از کمک کردن به کودکتان در طول شب برای به خواب رفتن کناره¬گیری کنید.
هنوز کاملا مشخص نیست که کودک یکساله چه خواب هایی می بیند. اما بسیاری از ترس های کودک مربوط به جدایی از والدینش است بنابراین اگر در طول شب از خواب بپرد و هراسان به نظر برسد و به شما بچسبد، احتمالا خوابی در مورد ناتوانی رسیدن به والدینش را دیده است. در این گونه موارد ماندن در کنار او تا به خواب رفتن مجدد و یا آوردنش به تخت خودتان موجه و صحیح است. اگر کابوس های کودک چند هفته پیاپی ادامه یافت، بررسی زندگی روزانه او اهمیت پیدا می کند تا مشکل برطرف شود.

برگرفته از : روانشناسی کودک
کارهایی را که می توان انجام داد تا کودک به اندازه کافی بخوابد
برچسب ها:

مطالب مرتبط