تاریخ انتشار: 28 ارديبهشت 95 | بازدید: 1596 مرتبه | دیدگاه: 0
اشتراک گزاری چاپ

با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

آمادگی در یادگیری توالت رفتن

تنوع زیادی در سن آموختن استفاده از توالت وجود دارد¬. آموختن زود هنگام نشانه ای از هوش کودک یا کاردانی و شایستگی والدین نیست¬. با انجام کارهای زیر می توانید آمادگی کودک را برای برداشتن اولین قدم ها در راه آموختن کنترل خود و استفاده از توالت بالا ببرید:
- عزت نفس کودک را بوسیله تشویق به انجام کارهایی که شخصا می تواند انجام دهد مثل مسواک زدن، استفاده از چنگال یا جارو کردن آشپزخانه بالا ببرید. وجود عزت نفس بالا برای آموزش استفاده از توالت بسیار مهم است. او را تشویق کنید اما از او انتقاد نکنید.
- کلمات ساده ای را که برای رفتن به توالت باید بگوید را به او بیاموزید مثل ”پی پی ”،“جیش ”
استفاده از جدول موفقیت، عکس برگردان و حتی جایزه های کوچک در پیشرفت کودک موثرند.
- کودک را به مدت 3 تا 5 دقیقه در حالی که با او صحبت می کنید یا برای او کتاب می خوانید روی یک صندلی کوچک، بطوری که آرام و بی حرکت باشد بنشانید. بسیاری از کودکان نمی توانند این مدت طولانی را بی حرکت بنشینند. مگر آنکه ماه ها به خوبی راه رفته و دویده باشند.
- آموزش توالت رفتن را در دوره ای که کودک بیش از حد متمرد و سرکش است شروع نکنید. چرا که تلاش هایتان احتمالا زندگی را برای شما و کودکتان سخت می کند. این دوره گذرا است.

هنگامی که علایم آمادگی در کودک را مشاهده کردید کارهای زیر را انجام دهید:
- یک لگن برای او تهیه کنید که به صورت یک صندلی ساده کوچک باشد. بطوری که موقع نشستن روی آن پاهایش روی زمین قرار گیرد. برای چند روز با لباس روی صندلی بنشیند و سپس او را به نشستن روی آن بدون لباس زیر تشویق کنید. بهتر است این صندلی در حمام گذاشته شود تا احساس بزرگ شدن کند.
- هر روز،در زمان های مشخص به مدت 2 الی 3 دقیقه در حالی که با کودک صحبت می کنید یا قصه کوتاهی برای او می خوانید او را به نشستن روی لگن وادار کنید. سعی کنید این زمان ها نزدیک به زمان هایی باشد که کودک خود را خیس می کرده یا مدفوع می کرده باشد. اغلب بچه ها را باید هر یک ساعت و نیم یک بار سر لگن برد. هر بار که چیزی در لگن گذاشت او را تشویق کنید.
- بتدریج از شلوارهای کمر کش دار و نه لباس های سرهمی و دکمه دار استفاده کنید.
- اگر کودکتان از لگن استفاده می کند او را به خاطر کار درستش تشویق کنید و محتویات لگن را به او نشان دهید و بگوئید تصمیم دارید آن را در توالت بریزید. از او بپرسید آیا می خواهد این کار را تماشا کند و یا این که خودش سیفون توالت را بکشد.
- کودک را آگاه کنید که توالت محل بازی نیست و او فقط هنگامی که شما حضور دارید می تواند ضایعاتش را در توالت بریزد. بعضی از کودکان از تماشای کشیدن سیفون و رفتن مدفوع خود عصبانی می شوند. انجام این کار را تا بیرون رفتن کودک از محل به تاخیر بیاندازید.
- در صورتی که کودک حاضر به استفاده از لگن نیست او را پوشک کرده، خطاب به او بگویید: «یک روز دیگه این کار را انجام خواهید داد ». او را طولانی مدت وادار به نشستن روی لگن نکنید. کودک ممکن است نیاز به دفع را تشخیص ندهد. اگر عصبانی شوید یا اصرار کنید احتمالا کودک مقاومت بیشتری خواهد کرد.
- مرحله آموزش توالت رفتن ممکن است چندین هفته یا چندین ماه طول بکشد. هنگامی که کودک با موفقیت و به دفعات از لگن استفاده کرد او را از پوشک خارج کنید و شورت و شلوار با لایه ضخیم در طول روز باستثنای موقع خواب به او بپو شانید.
- اغلب کودکان قبل از 2 سالگی آمادگی برداشتن این قدم ها را ندارند.
- اشتیاق استفاده از لگن برای کودک یکساله امری غیر عادی نیست ولی همین کودک ممکن است بعد از چند هفته علاقه اش را به این کار از دست بدهد و والدین ممکن است از این کار حیران و عصبانی شوند. علت آن است که کودک بر اثر عدم رشد کافی خیس یا خشک بودن پوشک برایش اهمیتی ندارد. دراین صورت بهتر است استفاده مجدد از پوشک را شروع کنید.
- در موقع موفقیت در استفاده از لگن کودک را به آرامی تشویق کنید و هنگام فراموشی و آلوده کردن پوشک او را سرزنش نکنید.
- اگر کودک یکساله هنگام آموزش توالت رفتن، عصبانی و فاقد حس همکاری است، آموزش را کند و یا کاملا متوقف کنید. عصبانیت یا بی حوصله شدن شما بهترین دلیل برای توقف کار است.
- بیشتر بچه¬ها، 3 تا 6 ماه بعد از آن که آن¬ها را از پوشـک می¬گیرید

باز هم گاهی خود را خیس می کنند. اگر می بینید این فواصل نزدیک به هم و منظم است به پزشک خود مراجعه کنید تا این که مسئله عفونت مجاری ادرار بررسی شود.


برگرفته از : روانشناسی کودک
آمادگی در یادگیری توالت رفتن