تاریخ انتشار: 5 خرداد 95 | بازدید: 1546 مرتبه | دیدگاه: 0
اشتراک گزاری چاپ

با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

تفكر در کودک دو تا دو و نیم ساله

بهترین روش یادگیری براي فرزند دو ساله شما «تجربه مستقیم» است. او با شرکت در فعالیت ها و مشاهدات واقعی بهتر می آموزد تا این که موضوعی را برایش شرح دهید.
فرزند دو ساله شما دنیا را از دریچه چشمان خود می بیند نه از نقطه نظر شما. بنابراین نمی تواند درک کند که شما خسته اید و حوصله حرف زدن با او را ندارید. اگر چه به توضیحات شما درباره غروب خورشید يا اين كه آب دستشویی به کجا می رود گوش کرده و حتی آن را تکرار می کند، ولی زمانی قادر به درک و فهم موضوع می شود که آن را به طور مستقیم تجربه کند. آن چه بیشتر از همه برای او ارزش دارد، تعامل و ارتباطی است که با شما دارد نه معنای توضیحات شما. حافظه کودک شما محدود است و اگر همزمان بیش از دو کار بخواهید انجام دهد، ممکن است بتواند کار اول را انجام دهد، اما برای کار دوم به یادآوری نیاز دارد.
یکی از مفاهیمی که کودک در طول دو سالگی خواهد آموخت مفهوم جفت هاست. او دو دست، دو چشم، دو پا و دو گوش دارد. شمردن تا 2 برای او واقعاً معنی دار است و شما می توانید ”دو“ را حتی به معانی متضاد مانند بالا و پایین، روشن و خاموش،... گسترش دهید.
اگر فرزند شما از شمردن لذت می برد حتماً با او بشمارید و اگر شماره ای را جا انداخت سعی نکنید آن را اصلاح کنید.
تغییر بزرگی که در طول سال دوم شاهد خواهید بود آن است که او می تواند از شیوه های مختلفی برای حل مسائل استفاده کند. بتدریج می بیند که مسئله از اجزایی تشکیل می شود که می توان آن ها را یک به یک حل کرد. مثلاً در سی ماهگی کاملاً شکل پازل را به خاطر می آورد و علاقه دارد که والدینش در کامل کردن آن به او کمک کنند.

بعضی از بچه ها باید کاری را به دقت تماشا کنند، بعضی دیگر با سوالاتی که می کنند و پاسخی که از والدین دریافت می کنند، می¬آموزند و گروهی هم با باز کردن شی ء از هم بهتر یاد می گیرند و بسیاری از بچه ها ترکیبی از سه رویکرد را انتخاب می کنند.
در حدود دو سال و نیم سا¬لگی ممکن است کودک صحنه هایی از زندگی روزمره خود را اجرا و گاهی نقش والدین خود را بازی کند.
مسئله بسیار مهم این است که کودک در این سن
نمی¬تواند تفاوت بین واقعیت و خیال را درک کند. مثلاً اگر پدر نقاب بزند يا کودک در مرکز خرید، دلقک یا آدمی را ببیند که لباس شخصیت های کارتونی را پوشیده ممکن است بترسد. کودک شما هر روز تغییر می کند و پاسخ شما باید متناسب با تغییرات او تغییر کند.


برگرفته از: کتب رولنشناسی کودک
تفكر در کودک دو تا دو و نیم ساله
برچسب ها:

مطالب مرتبط