تاریخ انتشار: 11 خرداد 95 | بازدید: 1774 مرتبه | دیدگاه: 0
اشتراک گزاری چاپ

با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

رشد انفجاری زبان در کودک دو تا دو ونیم ساله

در این سن عبارت های تک کلمه ای فراوان به زبان می آورد و هم چنين مي تواند چند عبارت و جمله دو کلمه ای بيان كند. گاهی بی وقفه از والدین خود می پرسد:“ این چیه؟“. او بایستی تا دو سالگی بتواند منظور خود را با زبان بیان کند و چنانچه تا آن زمان به هیچ وجه صحبت نکرد حتماً قوای شنوایی و گفتاری او را مورد سنجش قرار دهید.
”بشباق، راننگدی و... ” اشتباهات گفتاري طبیعی بسیاری از کودکان دوساله است. او به تدریج ضمایر زیادی مانند من، تو، او،... را استفاده می کند و در بسیاری از اوقات آن ها را با هم اشتباه می گیرد.
کودک دو ساله بسیاری از اوقات یک سوال تکراری را پشت سر هم می پرسد و این بیشتر به این خاطر آن است که از پاسخ شما و از تعامل با شما خوشش آمده است.
کودک ممکن است گاهي چنان زبانش گیر کند که فراموش کند چه چیزی می خواسته بگوید، چرا که ذهن او از حجم افکار، اطلاعات و مشاهدات جدید در حال انفجار است و بی صبرانه می خواهد همه چیز را با شما در میان بگذارد. به فرزندتان بیاموزید بدون این که خجالت بکشد، آرام تر و شمرده تر صحبت کند.
در دوسالگي کودکتان می تواند کم کم اشعار کودکانه را حفظ کند و ترانه بخواند. او برای اشاره به اشیاء آشنا یا اعضای خانواده اش از خود کلمات خاص می سازد و این کلمات در دایره لغات همه افراد خانواده جای می گیرند. راهکارهای زیر موجب رشد زبانی فرزند شما می شود:
الف: شنونده خوبی باشید و وقتی فرزندتان صحبت می کند به او نگاه کنید.
ب: درباره کارهایی که با هم انجام می دهید، برنامه ای که در طول روز با هم خواهید داشت و آنچه در اطراف خود می بینید و می¬شنوید با فرزندتان صحبت کنید.
پ: با هم کتاب های مخصوص کودکان بخوانید. 
ت: به او دستورهای ساده 2 یا 3 مرحله ای بدهید. مثل:“ برو کفشهایت را بیاور و بگذار کنار کیف مامان“

ث: به سوالات ساده او با جملاتی پاسخ دهید که کمی طولانی تر و پیچیده تر باشد.
ج: با هم برنامه های تلویزیونی کودکان را تماشا کنید و به نوارهای قصه گوش کنید.
چ: با ساختن شعرهای ساده، کلمات خنده دار و با استفاده از تصاویر و بازی تشابه ها و تفاوت ها را به کودکتان بیاموزید.
ح: هنگام مکالمه با یکدیگر صدای موسیقی و تلویزیون را به حداقل برسانید.
خ: اگر حتی آدم ساکتی هستید لطفاً تلاش کنید لااقل با فرزند دوساله تان در هر صورت صحبت کنید. برعکس اگر فردي هستيد كه بدون وقفه با صدای بلند صحبت می کند سعی کنید كمترسخن بگویید تا فرزند تان نيز بتواند منظور خود را بیان کند.

برگرفته ار : کتب روانشناسی کودک
رشد انفجاری زبان در کودک دو تا دو ونیم ساله
برچسب ها:

مطالب مرتبط