تاریخ انتشار: 17 خرداد 95 | بازدید: 1811 مرتبه | دیدگاه: 0
اشتراک گزاری چاپ

با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

واکنش نسبت به بد رفتاری کودک

مبارزه با قدرت شما به عنوان قانون گذار بخشی از اعلامیه استقلال کودکان دو ساله است. این بخشی طبیعی از مرحله رشد اوست.
برای عکس العمل نشان دادن در برابر بدرفتاری کودک روش های متفاوتی وجود دارد که هر کدام حُسنها و عیب های خاص خود را دارد:
* داد زدن
پیدا کردن والدی که هیچ وقت داد نمی زند کار مشکلی است. اگرگه گاه با لحن محکم و جدی به فرزندتان دستور دهید، می فهمد که مسئله جدی است، اما اگر این پیام همراه با چهره برافروخته و عصبانیت باشد تاثیر این روش کاسته می شود زیرا دقیقاً در چنین مواقعی است که كودك احساس می کند که کنترل رفتار شما را در دست گرفته است. بهتر این است که چند نفس عمیق بکشید، تا ده بشمارید و صدای خود را کنترل کنید.
* هشدار دادن
وقتی والد با لحنی قاطع یادآوری می کند که اگر از بد¬رفتاری دست برندارد چه اتفاقی می¬افتد، اغلب بچه¬ها دست از کار
خود برمی¬دارند اما چون بچه ها اغلب دیده اند که بعد از تهدید اتفاقی نمی¬افتد به این هشدار ها توجهی نمی کنند“ اگر دوباره مکعب را پرت کنی آن را از تو می گیرم“.
* سیلی و کتک زدن
در بسیاری از اوقات والدین به این دلیل از کتک استفاده می کنند که خودشان از والدینشان سیلی و کتک خورده اند. درس هایی که کودک یاد می گیرد از این قرار است: اگر از کاری که دیگری انجام می¬دهد خوشت نیامد زدن او کار خوبی است و زدن کسی که کوچک¬تر از توست اشکالی ندارد. بچه هایی که کتک می خورند احتمالاً برادر یا خواهر کوچک تر از خود را كتك خواهند زد.
قطع فعالیت
هنگامی از قطع فعالیت استفاده می کنید که ببینید فرزندتان یکی از قوانین مهم خانواده را آموخته است اما باز هم آن را زیر پا می¬گذارد. هنگامی این کار موثر است که والد بدون آن که دچار هیجان¬زدگی، احساسات یا خشم شود عمل کند.
روش قطع فعالیت:
* والد به آرامی قانون را به او گوشزد می¬کند ”اجازه نداریم بزنیم“ و بعد می گوید ”مجبورم جلوی این کارت رو بگیرم ”.
- سپس بدون هیچ حرفی کودک به محل قطع فعالیت برده می شود این محل می تواند یک صندلی در گوشه اتاق، روی پله يا گوشه یکی از اتاق ها که کمترین میزان محرک را دارد باشد.
- برای بیشتر بچه های دو ساله یک دقیقه یا حتی کمترکافی است.
- والد باید برای نگه داشتن کودک در محل کنار او بماند و اگر فرار کرد با آرامش او را برگرداند.
- اگر کودک مجدداً کار زشت را انجام داد، والد باید قطع فعالیت را تکرار کند.
- اگر چه کودک سعی بر خشمگین کردن والد خود خواهد داشت اما اگر والدین آرامش خود را حفظ کنند، حوصله بچه بالاخره سرخواهد رفت و برای این که بتواند حالت متعادل بازی خود را از دست ندهد به شرایط لازم تن خواهد داد.
- بعضی بچه ها موقع قطع فعالیت لگد می زنند و جیغ می کشند، لازم است شما در چنین مواردی آرامش خود را حفظ کنید.
- کودک با قدرت و اقتدار توام با آرامش شما مبارزه می کند، به فرزندتان بیاموزید که آرامش شما را تقلید کند نه این که شما نیز به تقلید از او قشقرق به پا کنید.
- بعد از قطع فعالیت کودک را برای لحظه ای در آغوش بفشارید و به فعالیت جدیدی بپردازید.
- فرزندتان ممکن است بعد از چند ثانیه یا چند دقیقه شما را امتحان كند. ممکن است لازم باشد از اول شروع کنید. اگر بتوانید بیشتر از فرزندتان دوام بیاورید در نهایت با شما همکاری خواهد کرد.

برگرفته از : کتب روانشناسی کودک
واکنش نسبت به بد رفتاری کودک
برچسب ها:

مطالب مرتبط