تاریخ انتشار: 26 خرداد 95 | بازدید: 1499 مرتبه | دیدگاه: 0
اشتراک گزاری چاپ

با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

تحول عاطفی در کودک سه ساله

- در سال سوم زندگي در يك دوره شش ماهه كودك آرام، سازگار، خواهان سرگرمي و طالب كمك كردن است. از نشان دادن مهارت¬هاي جديدش لذت مي برد.

- در 3/5 سالگي كودك دوره اي از عصيان و سركشي را آغاز خواهد كرد. ممكن است منزوي، بااراده، غير قابل پيش بيني، رئيس مآب و نق نقو شود و مدام گريه كند. خواستار توجه فوري والدين به خود است. عادات جديد مانند لكنت زبان، جويدن ناخن و خودنمايي كردن بروز می کند. با رسيدن به مرز چهار سالگي، كودك مجدداً تعادل خود را باز مي يابد.
- دو عامل مهم بر بلوغ عاطفي كودك سه ساله :

• مهارت و كنترل فزاينده او بر زبان: او قادر است با دقت بيشتري احساسات خود را بيان كند. والدين بايستي به جاي اصرار بر اطاعت محض كودك از طريق گفتگو و مذاكره به يك نتيجه رضايت بخش براي طرفين برسند.
• همانند سازي با والدين: آنان از والدينشان اطاعت مي كنند تا مورد بخشش و ستايش و محبت پدر و مادر قرار گيرند.

 كودك سه ساله داراي مجموعه اي گسترده از عواطف و احساسات كه اولين آن ها شادي، غم، عصبانيت و ترس است، مي باشد.
 كودك در اين دوره قوانين، نقشها و مسئوليت هاي مرتبط با جنسيت خود را فرا مي گيرد. ميل به داشتن روابط نزديك تر با جنس مخالف در وی ايجاد مي شود و مي بينيم كه دخترها براي پدر ناز و كرشمه مي نمايند و پسرها مي خواهند با مادرشان ازدواج كنند. ولي در نهايت كودك به بيهودگي اين آرزوهايش پي مي برد و پيوند مستحكمي با والدم جنس خود مي يابد و اين روند را ما در بازي هاي تخيلي كودكان نيز مشاهده مي كنيم.
 از طريق بازي هاي تخيلي و گروهي مي توان احساسات كودك را كشف كرد البته مشاهده و توجه به بازي كودك بايد بدون سرپرستي، مداخله و مزاحمت در آن باشد.
 در اين سن بعضي از كودكان بازي مداوم با يك يا چند كودك را ترجيح مي دهند و عده اي ديگر ممكن است در طول روز چندين بار با كودكان اطرافشان قهر و دوباره آشتي كنند.


 كودكان در اين سن دوستان خيالي دارند. دوست خيالي مي تواند بزرگتر از كودك يا از جنس مخالف او باشد يا يك حيوان باشد و از اين طريق جهان پيرامونشان را از ديدگاه افرادي با خصوصيات اخلاقي، حرفه اي و شخصيتي گوناگون تجربه كنند.
 توانايي هاي عاطفي رو به رشد كودكان سه ساله به رشد آنان در استفاده از منطق و همدلي كمك مي كند بطوري كه مي توانند از ديگران سپاسگزار باشند و احساسات خود و ديگران را كنترل كنند.

برگرفته از : کتب روانشناسی کودک
تحول عاطفی در کودک سه ساله
برچسب ها:

مطالب مرتبط