×

هشدار

JUser: :_بارگذاری :نمی توان کاربر را با این شناسه بارگذاری کرد: 378
تاریخ انتشار: 11 مرداد 95 | بازدید: 1264 مرتبه | دیدگاه: 0
اشتراک گزاری چاپ

با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

مهارت های خواندن، نوشتن و ریاضی : کودک4 تا 5 ساله

یکی از جالب ترین مراحل رشد کودک، مشاهده پرورش مهارت های یادگیری در فرزندتان است. شاید به عنوان پدر و مادر علاقه مند باشید که بدانید چه اصولی را باید پیش بگیرید تا به او در یادگیری این مهارت های اساسی زندگی کمک کنید. هدف اصلی شما در این مسیر باید این باشد که در یادگیری به علاقه طبیعی فرزندتان به خواندن، نوشتن و ریاضیات توجه کنید و نه این که او را به این کارها وادار کنید یا مانع او شوید.
نوشتن:
کودک از مدت¬ها قبل که طرح ها و شکل¬ها را بر روی کاغذ می¬کشید یاد می گرفت که نشانه نوشتاری می تواند مظهر یک چیز واقعی باشد و کم کم می فهمد که آنچه گفته می شود، می تواند ثبت شود. در این زمینه به موارد زیر توجه کنید:
1- ابتدا او حروف را درشت می¬نویسد و برای این کار از قسمت¬های مختلف صفحه استفاده می¬نماید، اما کم کم یاد می گیرد روی خط بنویسد.
2- در صورت ناکامی در خوب نوشتن ممکن است مأیوس شود لازم است او را با مهربانی تشویق کنید.
3- ممکن است حروف را برعکس بنویسد و طرز نوشتن حروف را فراموش کند. از او انتقاد نکنید و فقط به او در یک شرایط شاد و سرگرم کننده آموزش دهید.
4- اگر کودک علاقه ای به نوشتن ندارد، نگران نشوید. در عوض اگر بیشتر نقاشی کند و یا قطعات ساختمان سازی و یا پازل را کنار هم بگذارد مهارت های حرکتی او بیشتر خواهد شد و سال دیگر شروع به نوشتن می کند.
5- بهترین راه علاقه مند کردن کودک این است که نوشتن را کودک یک سرگرمی و وسیله ای برای بیان افکار و احساسات بداند.
6- از او بخواهید نقاشی بکشد و درباره آن داستانی بگوید و شما در آن زمان داستان را بنویسید و دوباره برایش بخوانید.
7- مهم ترین مسئله این است که فراموش نکنید آموزش خواندن و نوشتن مهارتی است که در سن 7 سالگی و پس از شروع مدرسه به وقوع خواهد پیوست. پس بهتر است با روش های غیراستاندارد این فرایند را دچار مشکل ننمایید و آموزش صحیح را به همان زمان، توسط معلمین موکول کنید.
خواندن:
اولین تجربه خواندن برای کودک زمانی اتفاق می افتد که شما برای او قصه می خوانید. خواهید دید که او به صدای شما و تصاویر کتاب توجه می کند، به حرف های خنده دار می خندد و در اضطراب و دلهره قهرمانان داستان شریک می شود. خواندن قصه موجب می¬شود کودک با آوای کلمات آشنا شود. وقتی بارها و بارها قصه را بخوانید، کودک آن را به ذهن خواهد سپرد و حالا او می تواند با نگاه کردن به تصاویر قصه را بیان کند.
وظیفه شما این است که عشق به کتاب را در ذهن کودک ایجاد کنید، به عنوان مثال می توانید بعد از خواندن کتاب از او بپرسید ” فکر می کنی چرا پسره گریه کرد؟“
فعالیت های زیر در ایجاد علاقه به خواندن در کودکان مؤثر است:


1- کودک با کشیدن تصاویر، کتابی برای خود درست کند و داستانی بر این اساس برایتان بگوید و شما هم همه صفحات را به صورت کتاب به هم منگنه کنید.
2- تابلو مغازه ها را با هم با صدای بلند بخوانید و اگر از شما در مورد کلمه ای پرسید با تفکیک آواها، طرز خواندن کلمه را به او آموزش دهید.
ریاضی:
کودکان در سن 4 سالگی در حال یادگیری مهارت های ریاضی است. زمانی که او در خانه سازی متوجه می شود که دو قطعه کوچک مساوی یک قطعه بزرگ است و یا اگر چیز سنگینی را روی جسم بزرگی بگذارد
می¬افتد، مهارت های مربوط به ریاضی را تمرین می¬کند.
در روابط روزانه نیز کودک با این آموزش ها آشنا می شود، وقتی مجبور است کیسه سنگین را با دو دست بردارد و کیسه سبک را به راحتی با یک دست حمل می کند این امر تحقق می یابد.
باید آموزش ریاضی به صورت سرگرمی و تفریح باشد:
1- وقتی دوستانش را به خانه دعوت کرده از او بپرسید ”چند تا ظرف بستنی برای همه دوستانت می خوای؟“
2- وقتی با هم بیرون می روید شکل های هندسی مختلف را با هم پیدا کنید و وقتی به خانه برگشتید شکل آنها را بکشید و یا کلاژ درست کنید.
3- ظرف هایی با حجم های مختلف در حمام بگذارید و با کودک آزمایش کنید تا ببینید هر کدام با چند لیوان آب پر می شود.
توجه:
به آهنگ پیشرفت کودک خود احترام بگذارید، شاید او برای مدت¬های طولانی علاقه ای به یادگیری نداشته باشد، پس به هیچ وجه او را تحت فشار قرار ندهید.
ایجاد عشق به یادگیری بهتر از یادگیری پیش از موعد است.



برگرفته از : کتب روانشناسی کودک
مهارت های خواندن، نوشتن و ریاضی : کودک4 تا 5 ساله
برچسب ها:

مطالب مرتبط