تاریخ انتشار: 17 شهریور 95 | بازدید: 1718 مرتبه | دیدگاه: 0
اشتراک گزاری چاپ

با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

ترشحات چشم نوزاد، علائم عفونت

چشم های بسیاری از نوزادان چند روز پس از تولد کمی ورم می کنند.


چشم های بسیاری از نوزادان چند روز پس از تولد کمی ورم می کنند. این عارضه به این دلیل ایجاد می شود که بلافاصله پس از تولد، برای جلوگیری از عفونت چشمی، در چشم های کودک دارو می ریزند.




علائم عفونت چشمی نوزاد


اگر بعدها سفیدی چشم کودک صورتی یا قرمز شود، دلیل عفونت چشمی است و باید بلافاصله با پزشک مشورت کنید.

 

نوع دیگر عارضۀ چشمی، عفونت خفیف اما مزمن پلک هاست که در ماه های اول کودکی در بسیاری از کودکان دیده می شود و غالباً یک چشم را مبتلا می کند. از چشم، به خصوص در هوای نامساعد، به شدت اشک می آید و در گوشۀ چشم و لبه های پلک ها قی جمع می شود. ممکن است هنگامی که کودک صبح ها از خواب بلند می شود، پلک هایش در اثر قی به هم چسبیده باشند. این وضع به خاطر بسته بودن مجرای اشکی به وجود می آید. مجرای اشک از پلک شروع و پس از عبور از گوشۀ چشم، وارد حفرۀ بینی می شود.


 

پزشک باید چشم ها را معاینه کند


اگر این مجرا بسته شود، اشک با همان سرعتی که از چشم ها ترشح می شود، نمی تواند وارد حفرۀ بینی شود و درنتیجه روی گونه ها می افتد و چشم به اندازۀ کافی به وسیلۀ اشک پاک نمی شود و مبتلا به عفونت می شود. در هر حال پزشک باید چشم ها را معاینه کند.

 

اولین نکته ای که باید دربارۀ این شرایط بدانید این است که این عارضه جدی نیست و در میان کودکان عمومیت دارد و صدمه ای به چشم نمی زند. حتی احتمال دارد که این عارضه ماه ها طول بکشد و حتی اگر اقدام خاصی هم نکنید، غالباً به خودی خود رفع می شود. اگر این عارضه تا سن یک سالگی درمان نشد، چشم پزشک با روش ساده ای مجرای اشکی را باز می کند.


 

هنگامی که پلک ها به هم می چسبند، می توانید قی را با یک تکه پنبه استریل و محلول ضد عفونی کننده ای چون اسیدبوریک که خیلی راحت می توانید آن را از داروخانه بخرید، تمیز کنید. پزشک گاهی اوقات توصیه می کند که مجرای اشکی را ماساژ بدهید، ولی هیچوقت این کار را سر خود انجام ندهید.

 

انسداد مجرای اشکی باعث تورم سفیدی چشم نمی شود. اگر چشم ها قرمز شوند، عارضۀ دیگری وجود دارد و باید به پزشک مراجعه کنید.





بر گرفته از : سایت پزشکی نی نی بان
ترشحات چشم نوزاد، علائم عفونت

مطالب مرتبط