تاریخ انتشار: 2 آبان 95 | بازدید: 1826 مرتبه | دیدگاه: 0
اشتراک گزاری چاپ

با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

مولتی ویتامین و آهن برای مادر و کودک



مصرف غذاهاي كمكي غني شده يا مكمل ويتامين و مواد معدني براي شيرخواران مورد نياز است. در برخي جمعيت ها، مادران شيرده نيز ممكن است نياز به مكمل ويتامين ها و مواد معدني و يا غذاهاي غني شده براي حفظ سلامت خودشان و اطمينان يافتن از غلظت برخي مواد مغذي ( بويژه ويتامين ها) در شيرشان داشته باشند. مصرف چنين محصولاتي ممكن است قبل از بارداري و در دوران بارداري نيز مزايايي داشته باشد.



•           منطق علمي:

غذاهاي كمكي غني نشده كه غالب آن گياهي است بطور كلي برخي مواد مغذي كليدي ( بويژه آهن، روي و كلسيم) را به مقدار ناكافي نسبت به مقادير توصيه شده دريافت آنها در طول 6 تا 24 ماهگي فراهم مي كنند. وارد كردن غذاهاي حيواني به رژيم غذايي مي تواند در برخي موارد اين كمبود را جبران نمايد اما چون اين غذاها هزينه را افزايش مي دهد، ممكن است براي اقشار كم درآمد عملي نباشند. بعلاوه مقدار غذايي كه از منابع حيواني مي تواند توسط شيرخواران (درسن 12-6 ماهگي) بطورعملي و آسان مصرف شود، عموما" براي جبران كمبودهاي آهن، كلسيم، و گاهي روي ناكافي هستند. در يك مطالعه ( Gibson وهمكاران در1998) 23 نوع غذاي كمكي مختلف مورد استفاده در كشورهاي در حال توسعه را ارزيابي كردند ونشان دادند كه فقط برخي از آنها حاوي مواد غذايي با منشا" حيواني بودند. هيچيك از اين غذاها از لحاظ تراكم آهن قابل قبول نبودند و تعداد كمي از آنها از لحاظ تراكم كلسيم و روي مطلوب بودند. مشكل بودن تامين نياز به اين مواد مغذي در طول شيرخوارگي خاص كشورهاي در حال توسعه نيست. در مطالعه اي نشان داده اند كه متوسط دريافت آهن شيرمادرخواران در كشورهاي صنعتي كمتر از مقدار دريافت توصيه شده مي باشد چنانچه غذاهاي غني شده با آهن قابل دسترس نباشند و مقدار متوسط تراكم روي در غذاهاي كمكي مصرف شده توسط شيرمادرخواران در آمريكا در سن 12-6 ماهگي زير مقدار تراكم قابل قبول بوده است.



در كشورهاي صنعتي غذاهاي كمكي غني شده با آهن طي چند دهه اخير بطور وسيعي مصرف شده اند و برخي سازندگان آنها در سالهاي اخير روي را نيز به اين غذاها افزوده اند. چنين فرآورده هايي در كشورهاي در حال توسعه به طور گسترده قابل دسترسي نيستند ( بجز برخي برنامه هاي اجتماعي كه فقط سهم كمي از مردم را در برمي گيرند) اما توجه به اين استراتژي براي اطمينان يافتن از دريافت كافي تغذيه شيرخواران رو به افزايش است. يك روش جايگزين غني سازي غذاها، استفاده از مكمل هاي ويتامين و مواد معدني است كه بطورمستقيم ( بصورت قطره) مورد استفاده شيرخواران قرار مي گيرند و يا با غذاهاي كمكي آنها مخلوط مي شوند ( بصورت اسپري) . در ارزيابي كمبودهاي مواد مغذي براي يك جمعيت خاص ( بر اساس انواع غذاهاي كمكي مورد استفاده) لازم است تصميم گرفته شود كه آيا كدام يك از روشها يعني دادن مكمل يا غني سازي غذاها با يك يا چند ريزمغذي مناسب است.

درضمن، سوء تغذيه مادر مي تواند بر ميزان برخي مواد مغذي در شير مادر ( بويژه ويتامين ها) اثر بگذارد. ارتقاء رژيم غذايي مادر معمولا" اولين اولويت است اما وقتي اين مداخله ناكافي است، مصرف محصولات غني شده يا مكمل هاي ويتامين و مواد معدني در طول شيردهي مي تواند به تامين كافي مواد مغذي توسط شيرخوار و ارتقاء وضعيت تغذيه اي مادر كمك نمايد.



برگرفته از : Guiding principles for complementary feeding

of the breastreeding child- WHO

وزارت بهداشت، درمان وآموزش پزشكي- معاونت سلامت

دفتر سلامت خانواده و جمعيت - اداره سلامت كودكان

مولتی ویتامین و آهن برای مادر و کودک

مطالب مرتبط