تاریخ انتشار: 13 آبان 95 | بازدید: 1749 مرتبه | دیدگاه: 0
اشتراک گزاری چاپ

با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

مادران شاغل در طي دوران شيردهي

بازگشت مادر به كار ممكن است اولين باري باشد كه مادر و شيرخوار به مدت نسبتا طولاني از يكديگر جدا مي شوند و اين خود مي تواند براي مادر و كودك مشكل آفرين و استرس زا باشد.
ادامه شيردادن به فرزند در حقيقت يكي از راههاي برقراري و تداوم ارتباط بين مادر و شيرخوار است كه از چند ماه قبل شروع شده و موجب بهبود رابطه و آرامش هر دو مي گردد.مادراني كه در بازگشت به كار ممكن است احساس ناخوشايند يا قصور در مورد فرزندشان داشته باشند با ادامه شيردهي و تلاش براي تداوم آن، احساس آرامش و خوشايندي پيدا مي كنند و آندسته از مادراني هم كه با خوشحالي به سر كار بر مي گردند معتقدند با ادامه شيردهي پس از بازگشت به خانه در كنار شيرخوارشان آرامش و استراحت بيشتري را خواهند داشت.
خلاصه كلام اينكه مادران شاغل مي توانند با اتخاذ راهكارهاي ساده قادر باشند ضمن مراقبت از شيرخوارشان و ادامه تغذيه فرزندشان با شير مادر، به كار در خارج از منزل بدون استرس ادامه دهند.

آنچه كه ما مي دانيم:
تحقيقات نشان داده اند، شير مادر با تركيب منحصر به فردي از اسيدهاي چرب، لاكتوز، اسيدهاي آمينه، ويتامين ها، مواد معدني ، آنزيم ها و ديگر تركيبات ضروري براي هضم، تكامل مغز و رشد بدن، ايده آل ترين غذا براي شيرخواران است و علاوه بر فراهم نمودن غذاي كامل، مي تواند از شيرخواران در برابر ابتلا به بيماري هاي مختلف محافظت كند.
• در شش ماه اول تولد ، تغذيه انحصاري با شير مادر براي حفظ رشد و تكامل بهينه شيرخوار لازم و كافي است. در شش ماهه دوم بهتر است غذا هاي جامد غني از آهن به طور تدريجي به تغذيه شيرخوار اضافه شوند.
• توصيه مي شود تا پايان دو سالگي شيرخواران حتما با شير مادر تغذيه شوند. شيرخواراني كه قبل از يكسالگي به دلايل پزشكي از شير مادر محروم مي شوند بهتر است تا انتهاي يك سالگي شير تازه گاو مصرف نكنند .
• مادراني كه شيردادن به شيرخوارشان را ادامه مي دهند از فوايد بهداشتي شيردهي بهره مند مي گردند. مادران كمتر دچار كمخوني فقر آهن شده و احتمال ابتلاي آنانبه سرطان هاي پستان و تخمدان و شكستگي هاي استخواني در سنين بالاي عمر كمتر است. علاوه بر فوايد سلامتي ،مادران شاغلي كه به شيردادن ادامه مي دهند ، احساس نزديكي بيشتري با فرزندشان در طي روزهاي كاري دارند و هنگامي كه در كنار فرزندشان هستند از مراقبت كودكشان بيشتر لذت مي برند.
از سوي ديگر كارفرمايان نيز متوجه شده اند كه در صورت همياري با مادران شاغل براي ادامه تغذيه شيرخوارشان با شير مادر، فرزندان اين مادران كمتر بيمار مي شوند . بنابران غيبت از كار مادران كمتر و رضايت و وظيفه شناسي مادران شاغل نسبت به كار بيشتر خواهد بود.
بسياري از خانم هايي كه شير مي دهند سعي مي كنند شيردهي و كار خارج از منزل را در كنار هم ادامه دهند و برخي از اين مادران نيز به موفقيتهاي چشمگيري دست مي يابند. برخي ديگر از مادران شاغل به علت عدم حمايت از سوي اطرافيان ، نبود امكانات كافي براي دوشيدن شير ، كمبود زمان و انر‍ژي لازم و بالاخره كاهش حجم شير، دچار ياس و نااميدي مي گردند. مادران بايد تشويق شوند كه همواره مثبت فكر كنند و بدانند كه در شرايط شغلي آنها نيز ادامه ي شيردهي امكان پذير است.


برگرفته از :دستورالعمل كشوري مادران شاغل در طي دوران شيردهي
مادران شاغل در طي دوران شيردهي
برچسب ها:

مطالب مرتبط