تاریخ انتشار: 4 آذر 95 | بازدید: 2470 مرتبه | دیدگاه: 0
اشتراک گزاری چاپ

با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

سزارین با بیهوشی کامل بهتر است یا بی حسی موضعی؟

در سزارین مانند همه اعمال جراحی دیگر یکی از روشهای برقراری بی دردی، روش بیهوشی عمومی است. نکته متفاوت در رابطه با سزارین نسبت به اعمال جراحی دیگر در این است که به محض تزریق داروی بیهوشی به مادر، این دارو از طریق گردش خون مادر به رحم رسیده، به سرعت از جفت رد شده وبه جنین میرسد. ورود داروهای بیهوشی به بدن جنین باعث شل شدن و حتی بیهوشی جنین شده و حتی میتواند عوارضی را روی مغز جنین به جا بگذارد. هر چه فاصله زمانی بین تزریق ماده بیهوشی به مادر و خارج کردن جنین از بدن مادر طولانی تر باشد امکان بروز این عوارض بیشتر میشود. در حالت عادی خروج جنین در کمتر از یک دقیقه انجام میشود. این زمان کمتر از آنست که صدمه ای به جنین وارد گردد. ولی در مادران با سابقه عمل جراحی بر روی حفره شکمی ( اعم از سزارین قبلی یا هر گونه جراحی دیگر ) بدلیل وجود چسبند گی های ناشی از عمل قدیمی و لزوم آزاد سازی این چسبند گی ها، سرعت عمل پزشک کمتر شده و میزان خطر افزایش می یابد.

علاوه بر عوارض بیهوشی بر جنین، این روش برای مادر نیز عوارضی را به دنبال دارد. عفونت ریوی، آثار نامطلوب داروهای بیهوشی بر کبد ومغزمادر و دردهای شدید بعد از عمل که به محض برطرف شدن بیهوشی شروع میشوند از جمله این عوارضند.

به دلیل همه موارد فوق، متخصصین بیهوشی و زنان استفاده از روش های بیحسی موضعی را به بیهوشی عمومی ترجیح میدهند.

در این روش ها مادر هشیار است و میتواند نوزاد خود را بلافاصله در آغوش بگیرد وحتی شیردهی را آغاز نماید. از سوی دیگر با توجهبه تداوم بی حسی تا چند ساعت بعد از عمل، مادر این دوره را که دوره شدید ترین دردهای بعد از عمل است به راحتی و بدون درد سپری خواهد کرد.

از عوارض بی حسی نخاعی سردرد در چند ساعت اول بعد از عمل استکه با مصرف مایعات و مسکن برطرف میگردد.

بر خلاف تصور رایج هیچ رابطه ای بین بی حسی نخاعی و بروز کمردرد وجود ندارد. کمر درد مادران به دلیل افزایش قوس کمری و احیانا آسیب به مهره های کمری در طول نه ماه بارداری ایجادمیشود. خانمهایی که پیش از بارداری از فعالیت بدنی مناسب برخوردار بوده و سیستم عضلانی و اسکلتی قدرتمندتری دارند از بروز کمردرد ایمن هستند بویژه اینکه این گروه به محض دادن اجازه توسط پزشک معالجشان ورزش را از سر میگیرند. ولی مادران کم تحرک که عضلات قدرتمندی جهت حفاظت از کمر در طول بارداری ندارند و معمولا بعد از زایمان هم به واسطه بچه داری فرصت ورزش کردن ندارند بیش از سایرین مبتلا به کمر درد خواهند شد و این هیچ ارتباطی با نوع زایمان ( طبیعی یا سزارین ) و یا نوع بیهوشی ندارد. بستن گن مناسب در طول بارداری میتواند تا حدودی فشار وارده به کمر را بکاهد.



دکتر فریده مظفری کرمانی

سزارین با بیهوشی کامل بهتر است یا بی حسی موضعی؟

مطالب مرتبط