تاریخ انتشار: 5 دی 95 | بازدید: 2087 مرتبه | دیدگاه: 0
اشتراک گزاری چاپ

با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

همه چیز درباره قرصهای ضد بارداری


یکی از روشهای مطمئن جلوگیری از بارداری مصرف قرصهای ضد بارداری است. بر خلاف تصور رایج این قرصها قدرت باروری را کم نمیکنند. یکی از تاثیرات بسیار مفید این قرصها جلوگیری از ایجاد سرطان رحم و تخمدان است، البته متاسفانه چنین تاثیری در رابطه با سرطان پستان دیده نمی‌شود. دختران نوجوان در سنین قبل از ازدواج نیز می‌توانند برای تنظیم هورمونهای تخمدانی این دارو را استفاده نمایند. قرصهای ضد بارداری به دو گروه تقسیم می‌شوند: الف-  قرصهایی که فقط دارای پروژسترون هستند.  ب-  قرصهای ترکیبی که هم استروژن و هم پروژسترون دارند.  گروه اول که لاینسترنول یا مینی پیل نام دارند دارای بسته های بیست و هشت عددی است و بصورت مداوم و بدون قطع و سر ساعت خورده میشوند.  گروه دوم خود به دو دسته قرصهای بیست و یک عددی و قرصهای بیست و هشت عددی تقسیم میشوند. مصرف این گروه از روز اول تا پنجم پریود شروع شده و تا پایان بسته بصورت شبی یک عدد ادامه می‌یابد. بعد از پایان قرصهای بیست و یک عددی یک هفته فاصله انداخته و از شب هشتم مصرف بسته بعدی آغاز می‌گردد. ولی در قرصهای بیست و هشت تایی ( مانند یاز ) بدون هیچ فاصله ای بسته بعد آغاز می‌شود. در قرصهای بیست و هشت تایی چهار تا هفت عدد از قرص ها دارای رنگ متفاوتی ( معمولا سفید ) است که حتما باید در آخر خورده شوند. از عوارض جانبی قرصهای ضد بارداری بروز لکه بینی در یک تا سه ماه اول مصرف و همچنین تهوع و استفراغ است.(سایت آموزش والدین آتیه) در صورتیکه استفراغ در عرض دو ساعت اول بعد از خوردن قرص رخ دهد لازم یک عدد قرص دیگر خورده شود. .
۳۰ تا ۴۰ درصد مصرف کنندگان قرصهای ضد بارداری در یک تا سه ماه اول مصرف دچار لکه بینی یا حتی خونریزی در حین مصرف این قرصها می شوند. علاوه بر این مصرف نامرتب قرصها، فراموش کردن مصرف آنها در برخی شبها و مصرف مکرر قرصهای اورژانسی از علل شایع بروز خونریزی غیر طبیعی در مصرف کنندگان این قرصها است. درصورت بروز لکه‌بینی یا خونریزی بدون قطع مصرف دارو با پزشک خود تماس بگیرید.
نوع دیگری از قرص‌های ضدبارداری به قرص‌های اورژانسی معروفند. همانطوریکه از نام این قرصها پیداست مصرف آنها محدود به مواردی است که مقاربت محافظت نشده رخ میدهد و به عنوان یک روش پیشگیری دائمی کاربردی ندارند. محدوده زمانی قابل مصرف، حداکثر تا هفتاد و دو ساعت بعد از نزدیکی مشکوک است. هر چه فاصله زمانی بین نزدیکی و مصرف قرص طولانی تر باشد احتمال شکست این روش بالاتر می‌رود. میزان شکست این قرصها بطور متوسط سه درصد است یعنی از هر صد زنی که از این روش استفاده میکنند سه نفر باردار میگردند. نحوه مصرف بصورت یک عدد قرص یک و نیم میلی یا دو عدد قرص هفتاد و پنج صدم میلی می‌باشد. استفاده مکرر از این روش سبب به هم ریختگی سیستم هورمونی بدن و بی نظمی پریود میگردد

دکتر فریده مظفری کرمانی
جراح و متخصص زنان و زایمان
همه چیز درباره قرصهای ضد بارداری

مطالب مرتبط