تاریخ انتشار: 22 فروردين 95 | بازدید: 1479 مرتبه | دیدگاه: 0
اشتراک گزاری چاپ

با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

رفتار منفی و مقابله گرایانه در کودک یک تا دوساله

به محض این که کودک یکساله شما بتواند ”نه“ بگوید احتمالاً با افزایش تعداد مواردی که او در مقابل شما مقاومت می کند روبرو خواهید شد. او احتمالاً از ماهها پیش به روش غیر کلامی (اولین باری که قاشق پر از غذا را به دهانش بردید و او روی برگرداند، به خاطر می آورید ) به شما ”نه“ گفته است. خوشحال کردن کودک یکسالهِ جسور و بی اعتناء کار دشواری است. نیازی نیست درباره موضوعات بی اهمیت سخت گیر باشید و به جنگ و جدال بپردازید.
چنین جنگی برنده ای ندارد. اگر کودک را وادار کنید تسلیم شود، او عصبانی تر شده و مقابله به مثل بیشتری خواهد نمود و چنان چه شما تصمیم به تسلیم شدن بگیرید احساس حماقت خواهید کرد. یکی از راهبردهای مهم در این کشمکش، دادن حق انتخاب بین دو مورد واقعی به کودک است به جای این که بپرسید ”شیر می خوری“ بپرسید ”شیر را در فنجان قرمز می خواهی یا آبی“. البته نباید از او بخواهید انتخاب بی دلیلی انجام دهد. نباید از یک کودک بسیار خسته و بدخلق بپرسید ”دلت می خواهد الآن بخوابی یا بعدا ”.
چنان چه والدین بتوانند با منفی گرایی کودکشان به طور عادی رفتار کنند، متوجه خواهند شد خم به ابرو نیاوردن و بی احساس باقی ماندن در برابر طغیان و سرکشی کودک آسان تر خواهد بود. اگر از خوردن پوره اش خودداری می کند به خواسته او احترام بگذارید. اما اگر در برابر نشستن روی صندلی مخصوص بچه در اتومبیل، زمین گذاشتن قیچی یا تعویض پوشک مقاومت می کند، شما باید در مقابل او محکم و ثابت قدم باشید. در این حال حفظ آرامش و دادن توضیحی کوتاه برای کودک موثر خواهد بود.
رفتار منفی و مقابله گرایانه  در کودک یک تا دوساله
برچسب ها:

مطالب مرتبط