تاریخ انتشار: 23 فروردين 95 | بازدید: 1392 مرتبه | دیدگاه: 0
اشتراک گزاری چاپ

با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

دلایل شیوع قشقرق

خواستن چیزی توسط کودک که قادر به داشتن آن نیست: کودک هنوز مانند دوره نوزادی خود را پادشاه جهانش می بیند و هنگامی که مستخدمینش به او بی اعتنایی می کنند، خشمگین می شود در حالی که هنوز توانایی کنترل خشم را ندارد.
* عدم توانایی کودک در برقراری ارتباط کلامی: کودک در این سن مطالب را بیش از آن چه قادر است با شما در میان بگذارد، درک می¬کند. هنگامی که فرزندتان توانست کلمات بیشتری را تلفظ کند میزان قشقرقهای او کاهش می یابد.
* اگرکودک هر روز دچار این حالت می شود سعی کنید الگوی بروز این حالت ها را در کودک کشف کنید:
- خستگی شدید
- کم خوابی شب قبل
- دیر شدن وقت خواب بین روز یا خواب شبانه
- گرسنگی (در اختیار دادن میان وعده های غذایی بیشتر در طول روز این حالت را کم
می کند)
- مصرف غذایی معین
* بعضی یکساله ها وقتی مجبورند از یک فعالیت به فعالیت دیگر بپردازند دچار قشقرق می شوند (مثلا وقتی مادر اعلام می کند که باید به حمام برود یا از حمام خارج شود) بنابراین هشدار دادن چند دقیقه قبل از انجام کار جدید می تواند مفید واقع شود.
* برای بعضی یکساله ها انتخاب بین دو یا چند چیز مشکل است. در این گونه موارد، شاید کودک واقعاً میل به انتخاب داشته باشد اما توانایی لازم را برای این کار نداشته باشد.
* بعضی کودکان قبل از شروع قشقرق از خود علائمی نشان می¬دهند. حالت خاص نگاه، تغییر آهنگ صدا و یا سایر علائم رفتاری. اگر قبل از شروع قشقرق بتوانید این علائم را تشخیص دهید احتمالاً با یک شوخی یا تغییر محل، می توانید ذهن و فکر کودک را از آن مسئله منحرف کنید.
- کلید مراقبت و کنترل و مهار کج خلقی فرزندتان آرام ماندن است. اگر سعی کنید با فریاد کشیدن و یا کتک زدن کودک، کج خلقی او را مهار کنید، می آموزد که فریاد کشیدن یا کتک زدن، راههای صحیحِ نشان دادن عصبانیت است

اگر کودک اشیاء را پرت می کند بقیه چیزها را از دسترس او دور کنید.
- اجازه دهید تا زمانی که کودک نیاز دارد، گریه کند و داد و فریاد راه بیاندازد ولی کنارش بمانید.
- زمانی که کودک دچار قشقرق شدید می شود اشتباه ترین راه، تسلیم شدن در برابر اوست. اگر بیاموزد که می تواند با داد و فریاد و عصبانیت شما را به انجام آن چه میل دارد، وادار کند، شما به دفعات بیشتر با قشقرق روبرو خواهید شد.
- به محض آرام شدن فرزندتان به او بفهمانید میزان عصبانیت او را درک کرده اید و این کج خلقی تنها یک وقفه جزیی بود و او می¬تواند به ادامه کاری که قبلاً مشغول بوده بپردازد.
- اگر توانایی آرام ماندن در زمان قشقرق کودکتان را ندارید هنگام شروع چنین حالتی با آرامش تا صد بشمارید، نفس های عمیق بکشید و اتاق را ترک کنید و به دوست یا همسر یا مرکز مشاوره والدین تلفن بزنید. شما اولین پدر و مادری نیستید که با عصبانیت کودک یک ساله خود احساس شکست می کنید. در چنین مواقعی صحبت کردن با دیگران می تواند در آرام شدن شما کمک کند. با حفظ آرامش، هر دوی شما می توانید از این مرحله از رشد طبیعی کودکتان جان سالم بدر ببرید..

دلایل شیوع قشقرق
برچسب ها:

مطالب مرتبط