تاریخ انتشار: 24 فروردين 95 | بازدید: 1407 مرتبه | دیدگاه: 0
اشتراک گزاری چاپ

با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

مراقبت از کودک به عنوان زوج

آیا به خاطر دارید، هنگامی که در سنین رشد به سر می بردید، پدر و مادر هر دو از شما مراقبت و نگهداری می کردند و یا مادر نقش اصلی را به عهده داشت و پدر نقش پس زمینه ای داشت؟ هنگامی که پدر و مادر، هر دو در مراقبت از فرزند¬شان همکاری می کنند، قطعاً درباره چگونگی انجام کار دارای نقطه نظرات متفاوتی هستند و اگر نتوانند این اختلاف را حل کنند، امکان دارد کار به جر و بحث و دعوا بکشد. اگر الگوی تقسیم وظایف در خانه شما به گونه¬ای است که مادر نقش اصلی مراقبت از کودک را به عهده دارد می¬توانید این الگو را عوض کنید:
1- هنگامی که مسئولیت کودک بر عهده پدر قرار می گیرد، پدر باید بپذیرد که فرد باصلاحیتی است و به جز در موارد خاص و مشکلات بغرنج و پیچیده، احتیاج به اظهار نظر دیگران ندارد و مادر هم باید آگاهی و شایستگی پدر را در مراقبت از کودک بپذیرد و تا چیزی از او پرسیده نشده اظهار نظر نکند.
2- تمام مشکلات زمانی پیش می آید که شما تلاش می کنید به گونه ای متفاوت با آن چه در کودکی تجربه کرده اید فرزندتان را بزرگ کنید. بسیاری از پدران می خواهند مسئولیت بیشتری داشته باشند، اما از حد و مقدار این وظایف اطمینان کافی ندارند.
با صحبت کردن در مورد وظایف و نقش های مشترک به عنوان پدر و مادر، راه حل مناسبی پیدا کنید. میل به استقلال در یکساله ها سبب می شود که تمایل بیشتری به دریافت توجه و مراقبت از طرف یکی از والدین داشته باشند. پدر یا مادری که توسط کودک برگزیده نشده است، احتمالاً احساس ناراحتی و طرد شدگی می¬کند. نگران نباشید و خود را سرزنش نکنید، پدر یا مادر برگزیده نشده باید زمان هایی که به تنهایی می توانند با کودک بگذرانند، برنامه¬ریزی کنند. بین تمایلات خود و علاقه کودک، تعادل و در عین حال محدودیت های منطقی ایجاد کنید تا این مرحله از رشد با سرعت بیشتری سپری شود. حتی اگر والدین هر دو در مراقبت از طفل مشارکت داشته باشند، احتمالاً هنوز مادر خانواده بیشترین وظایف را بر عهده دارد. مادرانی که در خارج از خانه کار
می کنند ممکن است تمام مسئولیت نگهداری از کودک و رسیدگی به امور خانه را نیز به عهده داشته باشند. چنین شرایطی می تواند در اثرروابط شخصی بین زوجین و یا انتظارات جامعه ایجاد شود، اما به کودک این امکان را بدهید که همکاری صمیمانه و تقسیم وظایف را بین پدر و مادرخود مشاهده کند و از چگونگی کار مشترک زن و مرد با یکدیگر الگو بسازد.
مراقبت از کودک به عنوان زوج
برچسب ها:

مطالب مرتبط