تاریخ انتشار: 20 ارديبهشت 95 | بازدید: 1464 مرتبه | دیدگاه: 0
اشتراک گزاری چاپ

با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

دامنه پشتکار و توجه­ در کودکان

بعضی کودکان دامنه توجه بسیار محدودی دارند و در مدت کمتر از یک دقیقه از یک کار به فعالیت دیگری می­پردازند در حالی که بعضی دیگر می توانند به مدت 20 دقیقه یا بیشتر با یک فعالیت سرگرم بمانند­.

کوتاه بودن دامنه توجه باعث می شود تا کنترل رفتار نامناسب کودک آسان تر باشد چون شما می توانید به آسانی توجه او را به سمت فعالیت جدید و قابل قبولی معطوف کنید­. البته چون دامنه توجه بسیاری از یک ساله­ها کوتاه است تا زمانی که سن کودک بالاتر نرفته، تشخیص میزان این صفت مشکل است­. با پاسخ به سوالهایی مانند ”هنگامی که فرزندم با من به بازی سرگرم است؛ یا هنگامی که کودکم چیز جدیدی را مشاهده می کند؛ یا اگر سرگرم آموزش مهارت جدیدی مانند نقاشی یا چیدن اشیاء یا پرت کردن آن­ها باشد­؛ یا هنگامی که مشغول بالا رفتن از اشیاء­، پریدن و یا هل دادن چیزی است­، آیا بیش از 5 دقیقه به کارش ادامه می­دهد­؟ ”می­توانید دامنه توجه و پشتکار کودکتان را مشخص کنید­.

روش های بالا بردن دامنه توجه کودک:

- به او نشان دهید که می تواند با مکعب ها به طرق مختلف بازی کند­.

- اگر در دیدن تصویر های کتاب دچار بی تابی می شود­، می توانید در باره تصویرهای کتاب صحبت کنید و داستانی بسازید­.

- در هر نوبت فقط چند عدد اسبا ب بازی در اختیارش قرار دهید­.

- بدنبال بازی هایی باشید که مدت طولانی تری توجه او را به خود جلب کند و زمان لازم را در اختیارش قرار دهید­.

-  فرزند خود را تشویق کنید­.

پشتـکار و ثبات قدم مانند سایر صفات شخصیتی برای والدین دارای مزایا و نقاط ضعـفـی است که باید با آن خو بگیرند­. اگرکودکی نیم ساعت وقت صرف جور کردن قطعات پازل می کند همان طور هم برای امتناع از پوشیدن ژاکت هنگام بیرون رفتن از منزل مُصّراست­­­.









منبع:منابع روانشناسی کودک



دامنه پشتکار و توجه­ در کودکان
برچسب ها:

مطالب مرتبط