تاریخ انتشار: 4 خرداد 95 | بازدید: 1067 مرتبه | دیدگاه: 0
اشتراک گزاری چاپ

با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

اولین رفتار پایدارترین اثر

زمانی که نوزاد متولد مي¬شود، بیشترين توجه والدین و اطرافیان بر روي مسائل جسمانی وی متمرکز است و کمتر به شیوة رفتار با نوزاد و نيازهاي رواني او توجه می¬شود. اما آن¬چه حتمي و قابل تامل مي¬باشد اين است كه نتیجة رفتار والدين و مراقبين با نوزاد در ماه¬های نخست زندگی او، در سال¬های بعد و سنين بزرگسالي به صورت رفتارهای خاصی نمود خواهد یافت. چگونگی رفتار با نوزاد از ظرافت¬های خاصی برخوردار است و تا يك سالگي بسيار ضروري است كه والدین به آنها توجه كامل داشته و رعایت نمايند:

* رسیدگی به گریه¬های نوزاد:
سال¬هاي رشد فرزند شما از نظر رواني و ويژگي¬هاي خاص آن سن، اسامي مختلفي دارا مي¬باشند و بر اين اساس نخستين سال زندگي كودك سال كسب اعتماد نسبت به دنياي اطراف، مادر و يا جانشین مادر نامیده شده است و این مهم فقط از طریق رسیدگی¬های صحیح، به موقع و سریع از جانب مادر به وقوع می¬پیوندد.

* محبت افراطی:
همة انسان¬ها چه کودک و چه بزرگسال به محبت نیاز دارند و افرادی که در محیط خانه خصوصاً دوران کودکی از محبت کافی برخوردار بوده¬اند در بزرگسالی از سلامت¬روانی بیشتری برخوردار هستند. این محبت در ماه¬های نخست باید به فراوانی انجام شود تا کودک آن را فهمیده و درونی نماید. از سوی دیگر کودکان باید هنر ابراز محبت در محیط خانه را نيز بیاموزند. به عنوان مثال مي¬توانيد به دفعات زیاد در حالت نشسته کودک را در آغوش بگیرید و ابراز محبت کلامی و عملی انجام دهید. مطمئن باشيد كه با ديدن عكس¬العملهاي نوزادتان، خود شما نخستين كسي خواهيد بود كه بازخورد اين روش مناسب و صميمي را درك خواهد كرد.
كسي خواهيد بود كه بازخورد اين روش مناسب و صميمي را درك خواهد كرد.

* اغلب والدین مايلند فرزندان باهوشي داشته باشند، براي شروع نبايد تعلل كرد. از نخستين ساعات تولد نوزادتان مي¬توانيد با اجراي روش¬هايي ساده اما موثر، نقش مهمی در افزايش توان مغزي و هشيارتر شدن نوزادتان نسبت به محركهاي اطراف داشته باشيد.
پيشنهاد ما اين است: با کودک خود بسیار صحبت کنید، بدین ¬ترتیب از یک سوي توجه و تمرکز و از سوی دیگر خزانة لغات در حافظه کودک افزایش
می¬یابد.


برگرفته از : کتب روانشناسی کودک
اولین رفتار پایدارترین اثر
برچسب ها:

مطالب مرتبط