تاریخ انتشار: 30 خرداد 95 | بازدید: 1424 مرتبه | دیدگاه: 0
اشتراک گزاری چاپ

با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

نوزاد، حس شما را درک می کند؟

نوزادان از سن ۷ ماهگی می‌توانند صدای انسان و احساسات پیوسته با آن را تشخیص دهند. بسیاری از اوقات پدر و مادر ها یا اطرافیان با نوزاد سخن می گویند ، گاهی با لحن خوشحال و گاهی نیز با حالت سرزنش و عصبانیت. درست است که نوزاد نمی تواند پاسخ شما را با حرف بدهد ، اما احساس شما از گفتن آن جمله را به خوبی درک می کند. نوزاد ۷ ماهه به خوبی قادر است که احساسات نهفته در یک صدا را درک کند.

درک احساسات توسط نوزاد
در کنار کلمات و واژه‌ها، ملودی یک جمله، اطلاعات زیادی درباره وضعیت احساسی فرد سخنگو می‌دهد. این اطلاعات در بخشی از مغز جمع آوری می‌شوند. اما تا کنون مشخص نبود که مغز انسان از چه زمانی این توانایی را پیدا می‌کند که داده‌های مربوط به احساسات را رمزگشایی کند.

محققان به این نتیجه رسیده‌اند که نوزادان از سن ۷ ماهگی می‌توانند صدای انسان و احساسات پیوسته با آن را تشخیص دهند. یک گروه علمی بین‌المللی از موسسه‌ای در دانشگاه لایپزیک، در این رابطه به دو آزمایش مختلف دست زده است.

فعالیت مغزی نوزادان
در اولین آزمایش، محققان برای نوزادان ۴ تا ۷ ماهه، صدای انسان‌ و سر و صدای عادی دیگر را پخش کردند. آنها فعالیت مغزی این نوزادان را با روشی خاص اندازه‌گیری کردند. در این روش، شعاع نوری نزدیک به مادون قرمز به جمجمه‌ی نوزادان ‌تابانده می‌شود و با اطلاعاتی که از این طریق به دست می‌آید، میزان اکسیژن خون مشخص می‌‌شود. این روش برای نوزادان خطرناک نیست. محققان در این تحقیق به این نتیجه رسیدند که تنها نوزادان ۷ ماهه توانایی تشخیص تفاوت صدای یک انسان با صداهای دیگر را دارند. برای مثال یک کودک ۴ ماهه هنوز توانایی پی بردن به احساسات نهفته در یک صدا را ندارد.

واکنش‌ نوزاد به صداها

دومین آزمایش به واکنش‌هایی می‌پردازد که کودکان به احساسات نهفته در ملودی یک جمله نشان می‌دهند. محققان برای کودکان ۷ ماهه صداهایی را با لحنی خنثی، خوشحال یا عصبانی پخش کردند. آنان در این آزمایش مشاهده کردند که بخش‌های مربوطه در مغز کودکان، به صداهای دارای "احساس” واکنشی متفاوت نشان می‌دهند تا به صداهای خنثی.

برگرفته از: کتب روانشناسی کودک
نوزاد، حس شما را درک می کند؟
برچسب ها:

مطالب مرتبط