تاریخ انتشار: 7 شهریور 95 | بازدید: 1529 مرتبه | دیدگاه: 0
اشتراک گزاری چاپ

با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

کودک و یادگیری

کودکان در هر مرحله از رشد از طریق تعامل با محیط، کسب تجربه و تکرار تجربه یاد می¬گیرند. یادگیری کودک متناسب با سن او مرحله به مرحله می باشد و یادگیری باید در هر مرحله تکمیل شود تا بالاتر برود در حقیقت یادگیری کامل در هر مرحله، انگیزه¬ای برای یادگیری بیشتر ایجاد می¬کند.
¬¬- تمام کودکان از طریق بازی با محیط پیرامون خود آشنا می¬شوند.
- برای بازی شرایط خاصی لازم نیست.
- کودک از طریق بازی چیزهای زیادی یاد می¬گیرد. وقتی کودک در خاله بازی برای هرمهمان يك بشقاب مي¬گذارد تناظر يك به يك بين اشياء را مي-آموزد و وقتي نوبت به جمع¬کردن مي¬رسد مسئوليت¬پذيري را مي¬آموزد.
- گاهي همراهي با كودكتان در بازيهايش زمينه لازم را براي يادگيري بيشتر او فراهم مي¬كند. درباره كارهايي كه كودك انجام می دهد با او گفتگو كنيد. سوال¬هايي مطرح كنيد تا مهارت فكر كردن و چاره¬انديشي را در كودك تقويت كند.
- كودك بايد ياد بگيرد مستقل از والدين خود عمل كند مثلاً او را در كتابخانه محله آزاد بگذاريد.
- هنگام رانندگي يا پياده روي با كودك صحبت كنيد.
- اگر كودك نقاشي مي¬كند بر روي مفاهيم جهات صحبت كنيد(بالا-پايين- چپ- راست) يا به او كمك كنيد نقاشي غني تري بكشد، مثلأ ¬”فكر مي¬كني چه چيز ديگري در پارك وجود دارد؟“
- وقتي كودك به چيزي اظهار علاقه مي¬كند به حرف هاي او گوش كنيد و اگر سوالي پرسيد كمي بيشتر از آن¬چه نياز دارد اطلاعات به او بدهيد. در اين صورت سوالات بيشتري براي او ايجاد مي¬كنيد.
- اگر كودك توانايي زيادي در رياضيات يا خواندن نشان مي¬دهد با تهيه كتاب¬ تمرين و يا برنامه خاصي، فرصت¬هايي بيشتري در اختيار او قرار دهيد در غير اين صورت بگذاريد روند رشد خود را طي كند.
- مهمترين كار والدين: كودك را در شرايط گوناگون قرار دهيد در صورت داشتن آمادگي، خود اطلاعات لازم را جذب خواهد كرد.
- براي پرورش مفاهيم زباني از هر موقعيتي استفاده كنيد مثلاً در حين رانندگي با كودك چيستان بازي كنيد.
- اگر كودك در زمينه لغات مشكل دارد بازي تكميل جملات با يك جاي خالي را انجام دهيد¬ ”من از خواب بيدار مي¬شوم و.... را مي¬شويم.¬”
- قيچي كردن تصاوير مجلات بر اساس حروف الفبا و يا اشاره به كلماتي كه با حروف اول اسم كودك شروع مي¬شود كودك را در زمينه يادگيري الفبا تقويت مي¬كند.
- اكثر كودكان 5 ساله درك محدودي از زمان دارند. همگي تقريباً سن خود را مي¬دانند. كمتر از نيمي از آنها روزهاي هفته را مي¬شناسند و تعداد بسيار كمي از روي ساعت عقربه¬دار زمان را مي¬گويند. كودك مي¬تواند مفهوم زمان را از طريق كارهاي روزانه درك كند. مثلاً¬ بعد از بيدار شدن اول صورتمان را مي¬شوييم¬،¬ قبل از غذا خوردن دستمان را مي¬شوييم¬ يا¬ فردا به فروشگاه مي¬رويم¬.
- خواندن شعري كه شامل اعداد باشد به پرورش مهارت شمارش كمك مي¬كند.
- از كودك بخواهيد 4 مكعب سبز و يا 3 مكعب قرمز به شما بدهد، دو چنگال به سر سفره ببرد و 5 تا ميخ به پدر بدهد.


برگرفته از: کتب روانشناسی کودک
کودک و یادگیری
برچسب ها:

مطالب مرتبط