تاریخ انتشار: 27 فروردين 96 | بازدید: 1108 مرتبه | دیدگاه: 0
اشتراک گزاری چاپ

با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

تغذیه در 1 تا 2 سالگی

نکات مهم و قابل توجه در تغذیه کودک در سال دوم :

o        بر خلاف سال اول که توصیه میشد شیر مادر مقدم بر غذای کمکی باشد در سال دوم زندگی اهمیت بیشتر به غذای جامد داده میشود و شیر مادر بعد از غذا داده میشود

o        دفعات تغذیه بجز مصرف شیر مادر هنوز 5تا 6 بار در روز است

o        بین 1 تا 5/1 سالگی زمان انتقال تغذیه کودک از غذای کمکی به غذای خانواده است

o        توصیه میشود تا 18 ماهگی بسته به تحمل کودک، غذاها بتدریج به غذای خانواده تبدیل شود ولی هفته ای دو تا سه بار از غذاهای مقوی و کم حجم و پر انرژی مانند سوپ گوشت و سبزیجات مخلوط با کمی آرد و شکر یا کته نرم که با آب گوشت پخته شده باشد به کودک داد شود

o        سفیده تخم مرغ را میتوان کم کم و بتدریج و از مقدار کم شروع نمود بطوریکه کودک بتواند یک روز در میان نیمرو و املت یا تخم مرغ آب پز بخورد ولی روزانه میتواند از سفیده تخم مرغ استفاده کند

o        از گروه چربی و شیرینی میتوان بصورت استفاده از روغن نباتی یا کره در غذا استفاده نمود و بهتر است روغن زیتون بی بو یا روغن هسته انگور بعد از پخته شدن غذا به آن اضافه شود ولی مصرف شیرینی در کودک توصیه نمیشود ، نان و برنج و ماکارونی از منابع تامین انرژی در کودک است

o        حبوبات در اواخر سال اول به غذای او اضافه میشود و میتوان آن را پس از خیس کردن و جدا نمودن پوست با سیب زمینی و روغن زیتون به کودک داد




تغییراتی را که میتوان در غذای خانواده داد تا برای کودک قابل قبول گردد :

o        برنج نهیه شده برای خانواده را با پشت قاشق نرم نموده به کودک بدهید

o        آب میوه تازه در حجم کم یا شربت آب لیمو با لیمو ترش یا شربت به لیمو برای کودک مطبوع است حجم زیاد از این مواد ممکن است کودک را از خوردن غذای اصلی اش باز دارد .

o        مصرف میوه تازه دو تا سه بار در روز با فیبر خود میتواند حرکات دستگاه کوارش را تسهیل نماید .

o        کودک یک تا دو ساله هنوز در خطر خفگی است و تکه هایی موادی مانند سوسیس و انگور وسبزی خام و فندق و بادام و ذرت و آب نبات نباید در دسترسشان باشد

o        میوه های آلرژی زا مانند کیوی و خربزه و پوست حبوبات هنوز هم در برنامه غذایی این کودکان جایی ندارند


نکات مهم :

o       در برنامه غذایی کودک یک تا دو ساله پفک ، چیپس و شکلات و نوشابه جایی ندارد و در صورت فعال بودن کودک میتوان از خرما، کشمش، مربا ، کمپوت ، ژله ، بیسکویت ، بستنی پاستوریزه، بادام و پسته بونداده به شرطی که جای وعده اصلی را نگیرد استفاده نمود

o       عادات غذایی و رفتارهای شما برای کودکتان الگو است پس در هنگام غذاخوردن از خود اشتها نشان داده ،با قاشق و چنگال غذا بخورید صحبت بلند و یا خندیدن بلند و شوخی و یا ابراز عصبانیت و کج خلقی در هنگام غذا خوردن پسندیده نمیباشد . احترام به فرزندتان در هر سنی که باشد را فراموش نکنید .


ریز مغذی ها و اهمیت آنان :

در جامعه ما با شروع تغذیه کمبود سه ریز مغذی آهن و کلسیم و روی رخ میدهد که در مورد هر یک به اختصار توضیح داده خواهد شد

·         آهن :کمبود این ماده بخصوص در کودکانی که زودتر از موعد بدنیا آمده اند رخ میدهد و در کودکانی که دچار ضعف و بیحالی و رنگ پریدگی و خستگی و تعریق میباشند این احنمال وجود دارد .منابع غذایی حاوی آهن شامل جگر ، دل ، گوشت قرمز ، حبوبات ، زرده تخم مرغ و غلات کامل و سبزیجات سبز تیره میباشد .

·         کلسیم: این ماده در رشد و استحکام دندانها و رشد کودک نقش مهمی دارد و کمبود آن منجر به نرمی استخوان میگردد .منابع غذایی حاوی کلسیم شامل شیر و لبنیات و سبزیجات سبز تیره و ماهی ،میگو،شلغم و سویا است . در این سن شیر مادر هنوز منبع مهم تامین کلسیم است

·         روی : این ماده تاثیر مهمی در رشد کودکان در مناطقی که از این ماده محرومند دارد و کمبود آن منجر به کوتاه قدی و کم پشتی موها و بی اشتهایی کودک میشود. منابع غذایی حاوی روی شامل گوشت قرمز ، ماهی ، ماکیان ، جگر ، غلات و مغزهای آجیل میباشد .


اگر کودک گوشت نمیخورد :

·         گوشت را نرم کرده با حبوبات بپزید و آن را با روغن زیتون یا آب لیمو ترش تازه یا آب نارنج به کودک بدهید

·         گوشت چرخ کرده را بصورت قلقلی در آورید و یابا گوجه فرنگی مخلوط و سس ماکارونی کنید و یا کتلت بپزید و به شکلهای زیبا در آورید و یا لوبیا پلو بپزید .

·         ماهی و مرغ مصرف کنید

·         اگر اصلا نمیخورد جانشین های آن مثل زرده و سفیده تخم مرغ و عدس ، پنیر ، بادام و لوبیا چیتی و شیر وماست را استفاده کنید

·         برنج را در آب گوشت پخته با عدس و و سبزی بدهید

·         در مورد دادن آهن به این کودکان نهایت دقت را بعمل آورید .

اگر تخم مرغ نمیخورد :

·         تخم مرغ را با کره و شیر نرم کنید

·         زرده و سفیده را داخل سوپ بریزید

·         سیب زمینی و تخم مرغ را رنده نموده و با روغن زیتون و شیر مخلوط کنید که شبیه سالاد الویه شود

·         تخم مرغ را با ماست در ته قابلمه کودک مثل ته چین بریزید

·         ماکارونی را پخته و با یک تخم مرغ که در شیر زده شده و پنیر دم کنید

·         تخم مرغ را با خامه و اب لیمو به سوپ اضافه کنید


اگر شیر نمیخورد :

·         ماست و دوغ را جانشین کنید

·         به کودک شیر برنج و فرنی دهید یا به سوپ او شیر اضافه کنید یا ماکارونی و شیر و پنیر درست کنید

·         با شیر و کره و پنیر و کمی آرد سس درست کنید و روی ماکارونی و سبزیجات پخته شده بریزید .

اگر سبزی و میوه نمیخورد :

·         سبزی هایی مانند کرفس و هویج را کمی پخته و بگذارید با دست بردارد و بخورد

·         سبزی را در سوپ بریزید

·         سبزی را با نان و پنیر بدهید و یا روی آن ماست چکیده بریزید

·         اگر میوه نمیخورد آن را بصورت ژله یا سالاد میوه در آورید . ضد عفونی نمودن میوه ها را فراموش نکنید .



اصول رفتار با کودک یک تا سه ساله:

·         اگر کودک مایل است با دست غذا بخورد نباید ممانعت شود و برای تقویت احساس استقلال در او یک قاشق به دست کودک داده شده و با دست دیگر به او غذا داده شود

·         بهتر است به او برای استفاده از قاشق آموزش داده شود

·         چون مدت تمرکز کودک کوتاه است و صدای بلند و تلویزیون ذهن او را منحرف میکند از مکان خلوت برای تغذیه او استفاده کنید

·         کودک قبل از غدا باید استراحت کرده باشد و در زمان ثابتی غذا بخورد

·         داشتن قاشق و بشقاب ثابت و ثبات در نحوه آماده کردن غذا به او آرامش میبخشد





·         اشتهای کودک متغیر است و و بهتر است در روزی که اشتهای کمتری دارد به او در غذا خوردن اصرار نورزیم

·         چون کودک در این سن رفتار بزرگترها و پدر ومادر را تقلید میکند لذا افراد نباید رفتار نامناسب در هنگام غذا خوردن داشته باشند

·         غذا نبایدخیلی داغ یا سرد باشد

·         کودک دوست دارد ریخت و پاش کند و او را تنبیه نکنید

·         کودک نوپا فقط 5 تا 10 دقیقه نشستن را تحمل میکند و سفره را ترک کرده مجددا برمیگردد

·         اجازه ذهیذ کودک غذا را دستکاری کند

·         ظاهر غرا را فریبنده و زیبا و حجم غذا را کمتر در نظر بگیرید



برگرفته از :
تغذیه در 1 تا 2 سالگی
برچسب ها:

مطالب مرتبط